Teatru / FITS

Ce să vezi la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu

De Adi Bulboacă, Fotografii de Adi Bulboacă

Publicat pe 11 iunie 2016

O s-o zic direct: mi se pare anul în care Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu se auto-depășește, cel puțin în privința numelor pe care le aduce „de-afară”. Cum festivalul se laudă cu câteva sute de evenimente, o să încerc să vă fac viața mai ușoară când vine vorba de a alege la ce să încercați să mai prindeți bilete (și dacă nu mai prindeți acum, fiți fără grijă, unele se mai joacă și-n restul anului). Așadar, pe categorii și în ordine cronologică, o listă foarte subiectivă de recomandări:

Texte faine:

Omul pernă (regia Eugen Gyemant) - 11 iunie, 20:00 (Teatrul Gong - etaj). Un text pe care l-am descoprit într-un spectacol iconic al lui Radu Afrim și pe care m-am tot bucurat să-l văd descusut și de alți regizori. O distopie deloc greu de închipuit, care se petrece într-un stat polițienesc.

Moroi (Alexandru Dabija) - 13 iunie, 18:00 (TNRS). 5 texte de Cătălin Ștefănescu, unul de Ada Milea, regia și umorul lui Alexandru Dabija și excelenta trupă a Teatrului Național de la Sibiu.

Orb de mină (regia Bogdan Sărătean) - 15 iunie, ora 17:00 (Cercul Militar Sibiu). S-a scris mult despre Szekely Csaba, autorul unei trilogii care mai include Flori de mină și Apă de mină. Mă entuziasmez de fiecare dată când aud că un regizor pune mâna pe unul dintre textele astea.

Apă de mină, 15 iunie, 20:00 (Gong etaj). Am scris puțin mai sus despre autor. Aș putea să vorbesc de data asta despre actori. Nu te lasă să respiri o secundă, mai întâi de la atâta râs, apoi de la (prea) multă empatie.

Fotografie din „Faust”, r. Silviu Purcărete.

Coregrafie:

#fomo - Frica de a pierde (coregrafia Valentin Alfery) - 12 iunie, 23:00 (Cercul Militar Sibiu). Despre tehnologie și lumi virtuale, apelând la dansuri mai de la oraș, adică breaking, Popping, Locking

Îmbrățișați (coregrafie Inbal Pinto, Avshalom Pollak), 14 iunie, 20:00 (fabrica de cultură). Un spectacol cu umor și cu poezie, care trăiește din 1998 și până azi.

Aerul tare al muntelui (coregrafie Damien Jalet), 18 iunie, 22:00 (Colegiul National Octavian Goga). Un spectacol proaspăt al unuia dintre coregrafii foarte importanți ai momentului. Puternic vizual, spectacolul explorează ritualurile păgâne din Munții Tohoku, Japonia.

Monștri sacri, sau „Nu pot să cred că vin oamenii ăstia cu spectacolele lor”

Martiri (regia Oskaras Korsunovas) - 11 iunie, 18:00 - (Teatrul Național „Radu Stanca”). Combinația dintre Korsunovas și Marius von Mayenburg ar trebui să fie cel mai rece duș. Textele lui  von Mayenburg se referă mereu la probleme cu care se confruntă societatea în care trăim. În cazul de față, Martiri vorbește depre pericolul fanatismului religios. Korsunovas este și el un mare fan al vieții cotidiene, pe care o traduce pe scenă prin haos și paradoxuri.

Un artist al foamei (regia Eimuntas Nekrosius) - 12 iunie, 22:00 (Teatrul Național „Radu Stanca”). Fascinația pentru Nekrosius mi se trage de la un Hamlet și un Macbeth cu imagini care mi-au rămas tatuate pe creier.

Faust (regia Silviu Purcărete) - 12 iunie, 22:00, 18 iunie, 22:00 19 iunie, 22:00 (Fabrica de Cultură). După ce am văzut prima oară spectacolul ăsta, acum 10 ani, am tăcut o oră și jumătate. L-am revăzut anul trecut, iar recomandarea mea e să faceți același lucru: îl vedeți o dată, mai lăsați timp și reveniți.

Căsătoria Mariei Braun (regia Thomas Ostermeier) - 13,14 iunie, 20:00 (Redal Expo - BRD Scena 9). Cred că spectacolul ăsta este marea vedetă a festivalului. Ostermeier a mai făcut vizite în România și, dintre regizorii străini, el are cel mai mare capital de fani. Pe foarte bună dreptate!

Visul unei nopți de vară (regia Tim Robbins), 16 iunie, 20:00; 17 iunie, 18:00 (Sala Thalia). Visul unei nopți de vară e textul lui Shakespeare care conține cea mai multă magie. Tim Robbins aduce magicul în scenă prin muzică originală și prin tot felul de alte mijloace care or să te surprindă.

Memorie devastatoare (regia Eugenio Barba) - 16 iunie, 17 iunie, 21:00, 18 iunie, 18:00 (Biserica fortificată Cisnădioara). Nu aș rata nicio ocazie de a vedea vreun spectacol de-a lui Barba. De data asta, Biserica Fortificată din Cisnădioara asigură un spațiu excelent pentru un spectacol de cameră cu muzică și povești adevărate despre Auschwitz și ce a urmat apoi.

Sensul vieții (regia Eugenio Barba) - 17 iunie, 18:00, 18 iunie, 20:00, 19 iunie, 16:00 (Fabrica de Cultură). Am zis deja că nu i-aș rata niciun spectacol. Barba își imaginează aici o Europă în stare de șoc după al Treilea Război Civil, în 2031.

Iubire. Trilogia familiei mele I (regia Luk Perceval) - 19 iunie, 20:00 (Redal Expo - BRD Scena 9). Prima parte a unei trilogii care are la bază texte de Zola. Trilogia o să fie gata cu totul până la anul, dar eu zic să o urmăriți de pe-acum, in the making.

Fotografie din „Oameni obișnuiți”, r. Gianina Cărbunariu.

Regizori tineri:

Pisica verde (regia Bobi Pricop) - 13 iunie, 16:00, 20:00 (Teatrul Gong sala etaj). O zic: Bobi Pricop mi se pare cel mai interesant dintre regizorii de plus-minus 30 de ani, iar Pisica verde e un silent disco în care publicul împarte scena cu actorii.

The Sunset Limited - (regia Andrei și Andreea Grosu) - 14 iunie, 16:00, 20:00 (Gong, etaj). Doi dintre cei mai sinceri regizori pe care îi cunosc, Andrei și Andreea Grosu și doi dintre cei mai buni actori pe care i-am văzut cu ochii mei, Șerban Pavlu și Richard Bovnoczki. Un text tradus de Ioana Pelehatăi și un link care să vă convingă. Ah, și nominalizare la cel mai bun spectacol, la UNITER.

Alice (regia Eugen Jebeleanu) - 15 iunie, 16:00 (Gong, parter). Alice este un text scris de Yann Verburgh după Lewis Carroll. Alice contemporaneizată este o fetiță care învață că are voie să aleagă cine vrea să devină.

20 noiembrie (regia Eugen Jebeleanu) - 18 iunie, 16:00 (Gong etaj). Jebeleanu povestește cu foarte multă delicatețe și fragilitate cauzele unei tragedii care putea fi mai mare, dar care se oprește la gestul sinuciderii unui tânăr revoltat.

NSFW (Not Safe for Work) (regia Horia Suru) - 19 iunie, 16:00 (gong etaj). O combinație foarte fericită de regizor fresh și inteligent, actori foarte buni și super carismatici și un text foarte actual și cu mult umor.

Cronica unei morți anunțate (regia Sinko Ferenc, Filip Odagiu) - 19 iunie, 22:00 (Cavas). Sinko Ferenc e actorul-regizor care mă surprinde încontinuu de 3-4 ani încoace. Nici cu Gabriel García Márquez nu îmi e rușine.

Teatru social:

Antisocial (regia Bogdan Georgescu) - 11 iunie, 21:00, 23:00 (Teatrul Gong, parter). Mă bucur să revăd spectacolul ăsta în selecția de la FITS - poate cineva l-a ratat chiar și după ce regizorul Bogdan Georgescu s-a plimbat prin țară împreună cu actorii masteranzi de la Sibiu, cu scopul de a prezenta liceenilor un caz real și recent cu elevi, profesori și părinți. Scopul e încercarea încurajării unui dialog între cele 3 „facțiuni”.

Oameni obișnuiți (regia Gianina Cărbunariu) - 14 iunie, 18:00, 22:00 (Teatrul Național „Radu Stanca”). Un tur de forță prin Europa oamenilor care denunță corupția (whistleblowers). Un spectacol extrem de necesar.

Minor (regia Bogdan Georgescu), 15 iunie, 20:00, 23:00 (Gong parter). Nu știu nimic despre spectacolul ăsta; știu doar că Bogdan Georgescu nu se joacă și că nu am ieșit indiferent de la niciunul dintre spectacolele lui.

Anul dispărut. 1989 (regia Ana Mărgineanu) 19 iunie, 21:00 (Cercul Militar Sibiu). Spectacolul ăsta mă interesează foarte tare pentru că știu că echipa lui militează și în viața de zi cu zi, nu numai pe scenă.

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK