Cum reușește un artist să îmbine practica sa cu inteligența artificială, într-o lume inundată de imagini create cu ajutorul deepfake și în era post-adevăr? De ce sunt fascinați oamenii de pepenii de la Dăbuleni? Cum schimbă noile tehnologii felul în care ne uităm la imagini, dar și cum ne raportăm la propria persoană? Am încercat să răspundem la aceste întrebări cu ajutorul unui artist vizual care a ajuns să facă valuri pe social media datorită unor imagini cu lubeniță.
Poate că și tu, ca și mine, te „plimbai” noaptea prin reel-uri, când, deodată, ai văzut ceva de la care nu-ți mai putea lua ochii, ceva aproape bântuit, la granița dintre vis și realitate. Da, vorbesc de AI-urile cu pepeni de la Dăbuleni. Când am văzut primul video de genul ăsta (niște bărbați care joacă biliard cu lubenițe într-un birt), am crezut că sunt pe bune. Apoi, am intrat într-un wormhole. Din dorința de a înțelege mai multe despre ce e în spatele acestor video-uri, dar și de a vorbi despre cum începe AI-ul să se strecoare din ce în ce mai mult în feed-urile noastre, am mers direct la sursă.
Mihai Grecu este artist vizual și regizor român, absolvent al Le Fresnoy, care trăiește și lucrează între Paris și Cluj-Napoca. Practica sa se situează între cinema experimental și imagini generate pe computer, explorând viziuni onirice, alegorii politice și obiecte suprarealiste. Laureat al Premiului Sindicatului Francez al Criticilor de Film, lucrările sale au fost prezentate și premiate în festivaluri internaționale (Rotterdam, Montreal, Videoformes Clermont-Ferrand, Videobrasil) și în expoziții importante (Grand Palais, Cube, Ars Electronica etc.). Am stat de vorbă cu el despre fascinația sa pentru pepeni, post-adevăr și inteligență artificială.
Primul lucru la care m-am gândit când am dat de munca ta este că e un fever dream complet. Poți să vorbești puțin despre asta, cu ce intenție creezi imagini?
Da, îmi place comparația. Cred că multe dintre imaginile mele vin dintr-o contopire între realitate și metafora. Trăim într-o epocă a post-adevărului și aceste imagini sunt în ton cu această tendința actuală. Eu lucram pe aceste subiecte cu mult înainte să devină răspândite la o scară largă. Vreau ca spectatorul să se piardă în această febră a post-realului și să se întrebe oare ce există și ce nu exista într-o imagine. Sau măcar să încerce să înțeleagă gradul de veridicitate a unei imagini. În legătură cu aspectul suprarealist, AI-ul e ca un somn comun al umanității, iar eu încerc să iau din visul ăla și să arăt lumea așa cum se visează ea însăși.
Faci artă cu AI de mai mult timp, dar ai rupt internetul cu pepenii de la Dăbuleni. De unde pornește fascinația pentru pepeni?
În fiecare vară în România sunt pepeni peste tot: la piață, pe marginea drumului, în supermarketuri... Și cumva toți acești pepeni vin de la Dăbuleni. Este fascinantă această supraabundență a pepenilor de Dăbuleni. Parcă pepenii se inserează în toate aspectele vieții românilor în timpul verii. De acolo au venit aceste idei: arhitectura-pepene, mașina-pepene, biserica-pepene etc.
În plus, faptul că lubenițele sunt uneori uriașe și au aceasta formă sferică sau ovală creează impresia că ar putea fi un receptacul universal: practic orice poate fi transportat sau ascuns în lubenițe, orice ar încăpea în ele, și de aici a venit inspirația, plus că îmi place să mănânc lubeniță. Deci urmarea firească era să transpun aceste idei în imagini, și AI-ul e foarte bun în a reprezenta idei suprarealiste într-un timp mult mai scurt decât metodele tradiționale, ca să zic așa (compositing, 3d, machete etc). M-am gândit cum ar trebui să fie Dăbuleniul ca să poată produce atâtea zeci de milioane de lubenițe și am transformat gândurile în imagini.




