Film / Animație

4 secunde „exclusiv gay”

de Alexandra Olivotto

★★★★★☆☆☆☆☆
Publicat pe 23 martie 2017

Când ai un blockbuster de calitate superioară pe mână, oricât de fidelă poate fi o versiune live action creată cu tehnologie de ultimă oră unei animaţii din 1991, când box office-ul te aşteaptă cu braţele deschise şi când ai la degetul mic o armată compusă din oameni de marketing, chiar nu ai nevoie să baţi toba în târg că ai creat primul moment exclusiv gay din istoria Disney, adică fix ceea ce a făcut Bill Condon, regizorul filmului Frumoasa şi Bestia.

Fireşte, Josh Gad, actorul care interpretează rolul personajului cu preferinţe incerte în film, dar certe în opinia cineastului, a capitalizat cinstit de pe urma acestei situaţii, declarând cât de mândru e să aducă LGBTQ-ul pe marele ecran. Nu-l poţi învinovăţi că exploatează o situaţie pentru a-şi clădi brandul, mai ales că Disney face asta cu basmele de zeci de ani. Eu, una, cred că, dacă nu deschideau această temă de discuţie, momentul trecea neobservat şi lungmetrajul scăpa de multă cenzură (vezi Kuwait, Malaezia, Alabama). Bine, nu că l-ar afecta prea mult, căci Frumoasa şi Bestia deja a strâns 400 de milioane de dolari la nivel internaţional şi 200 de milioane numai în SUA.

Ce se întâmplă, de fapt? Avem una bucată personaj negativ Gaston (Luke Evans), oricum interesant pentru universul Disney, fiindcă pentru el nu există redempţiune, care are un amic/bufon/follower, pe numele său LeFou (Josh Gad). Ce doi dansează şi unul ajunge în braţele celuilalt, toată treaba durând patru secunde. Pe deasupra, dialogul post-moment e ceva de genul: „E prea mult?”, ceea ce Gaston confirmă. Deci primul personaj openly gay din Disney e un personaj negativ caricaturizat, care îşi mai şi cenzurează - în public, căci scena are loc în cârciuma orăşelului - orientarea sexuală?!

Dincolo de această furtună într-un pahar cu apă, Frumoasa şi Bestia reuşeşte să oculteze în paşi de vals substratul întunecat al poveştii. E o scenă în care Bestia citeşte şi Belle îl întreabă ce carte, iar cineva din public a dat răspunsul Fifty Shades of Grey. Asocierea e cât se poate de corectă. Și aici, abuzul premeditat şi discrepanţa în materie de putere joacă un rol: Frumoasa (Emma Watson e alegerea ideală), care e feministă, cultă şi, ca atare, stigmatizată de ceilalţi locuitori ai orăşelului, e ruptă de lângă tatăl ei şi ţinută în captivitate într-un castel, în compania celor care servesc Bestia (Dan Stevens) şi cea a Bestiei, care îi e superioară şi fizic, şi ca statut social, şi financiar. E o femeie cu spatele la zid, iar lungmetrajul pune accentul corect pe empowerment-ul ei. Filmul o face mult mai asumat decât animația, şi asta nu trebuie trecut cu vederea, în ciuda alunecării în ridicol comise de regizor. Alunecare care nu ar trebui să afecteze nici intențiile părinților de a-și duce copiii la acest film, de care merită să se bucure în voie.

Frumoasa și Bestia a avut premiera în România pe 17 martie 2017. Și e filmul cu cele mai mari încasări anul ăsta în la noi. După 50 Shades Darker.

Video

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK