Extrema dreaptă există și în comunitățile rome, subliniază Ciprian Necula, iar în contextul PL-x 145, aceasta a contribuit masiv la răspândirea dezinformării. Pe politicienii romi Dana Varga (AUR) și Marius Tudor (SOS), Necula îi numește țigani de serviciu, termen folosit pentru a desemna tokenizarea etniei pentru atingerea unor interese. În opinia lui Necula, politicienii populiști i-au folosit pe aceștia pentru a legitima mesajul că „extrema dreaptă vine să salveze poporul rom de acest risc major”.
„Toți copiii diasporenilor vor fi luați de către stat, nu?”, comenta Marius Tudor într-o discuție cu Daniel Oprican, prezentator la Cronica Diasporei, un canal de știri care propagă teorii ale conspirației, mesaje critice la adresa UE și Ucrainei, prin postări marcate de Facebook drept informații false. Despre cuvântul prevenire din titlul proiectului de lege, Tudor spunea că e „folosit ca să ia ochii lumii”. Cetățeanul din medii defavorizate nu are acces la textul legii, spre deosebire de noi, adaugă politicianul. „Și atunci îl manipulează alde Firea”.
„Partidele [de extremă dreapta] s-au prins că romii sunt o masă de manevră electorală ușor de captat”, spune Ciprian Necula. Pe teren, Necula a văzut că dezinformarea ajunge la romi mai ales pe două căi: TikTok și rețeaua comunităților neoprotestante. Pe TikTok, unde filmulețele cu conținut de entertainment alternează cu mesaje politice, membrii partidelor de extremă dreapta comunică direct cu publicul. O investigație Context.ro arăta cum între 20 și 42% din conținutul publicat de europarlamentarii partidelor AUR și SOS conținea mesaje de dezinformare.
În ceea ce privește comunitățile religioase, discursul a ajuns să semene pe alocuri cu cel al extremei drepte, subliniază activistul și dă ca exemplu ura față de comunitatea LGBTQ+. Spre deosebire de biserica ortodoxă, comunitățile evanghelice încurajează de la amvon dezbaterile și discuțiile pe subiecte contemporane, ca de pildă divorțul sau războiul din Ucraina. „Din păcate, biserica neoprotestantă este un agent electoral pentru extrema dreaptă,” spune Necula.
Dacă în trecut Rusia era epicentrul dezinformării și cultivării narațiunilor antidemocratice, în ultimii ani, multe dintre aceste narațiuni pornesc din Statele Unite ale Americii. În contextul amplificării creștinismului naționalist sub mandatele președintelui Donald Trump, numeroase biserici evanghelice din SUA au devenit platforme pentru diseminarea teoriilor conspirației și narațiunilor de dezinformare.
În 2023, multe voci din comunitățile evanghelice s-au împotrivit planului de lege, mesajele de dezinformare fiind difuzate prin programe media ca Radio Vocea Evangheliei Timișoara. Atât lideri religioși, cât și politicieni s-au implicat în dispută. Din PNL, trei deputați evanghelici au votat împotriva proiectului de lege, conform HotNews, mai exact Mircea Roșca, Robert Sighiartău și Ben Oni Ardelean. Ardelean, care se alăturase în trecut cauzei familiilor neoprotestante Furdui și Bodnariu, scria pe Facebook: „O clonă a Barnevernet-ului în România nu are ce căuta!”
La protestul din mai 2023, Emanuel Onoriu, președintele Partidului Uniunea Națională Creștină a Romilor din România, se filma alături de Toni Berbece, pastor fundamentalist. Controversat și în spațiul evanghelic, Berbece organizase cu o lună înainte un eveniment de trezire spirituală pe Arena Națională. Aici amestecase mesajul religios cu lozinci suveraniste, propagandă anti-occidentală și mesaje de dezinformare. La eveniment au participat circa 15.000 de persoane. Anul trecut, Berbece își încuraja urmăritorii de pe social media să voteze cu Călin Georgescu.
În 2023, Oficiul Creștin pentru Drepturi și Libertăți (OCDL) lansase un chestionar ca să „vezi dacă familia ta, respectiv copiii tăi se încadrează printre potențiali «beneficiari»” ai viitoarei legi. Conform site-ului său, organizația caută să promoveze valori creștine în societate, pentru care asigură și suport juridic. Printre proiectele în care se implică enumeră „schimbările climatice din perspectiva creștină” și confruntarea ideologiei de gen. În acest sens, OCDL a militat inclusiv împotriva Legii învățământului preuniversitar.
Printre partenerii menționați pe site-ul OCDL se numără ADF International și Liberty Counsel, organizații ultra-conservatoare din SUA, care declară că luptă pentru respectarea libertăților religioase. ADF International promovează mesaje de dezinformare împotriva drepturilor reproductive sau minorităților sexuale și pledează pentru reîncriminarea homosexualității, conform Southern Poverty Law Center. La Bruxelles, ADF International sprijină agende ultraconservatoare și cu caracter fundamentalist-creștin, conform Global Focus.
Grupările radicale din confesiunile creștine din România s-au întâlnit în mai multe contexte de dezinformare, cum a fost pandemia COVID-19 sau războiul din Ucraina, conform aceluiași raport Global Focus. În contextul alegerilor prezidențiale de anul trecut, o puternică susținere pentru candidatul Călin Georgescu a venit pe filieră religioasă.
Necula mai adaugă un al treilea motiv care vulnerabilizează comunitatea romă la propaganda extremei drepte: credința despre lume care definește comunitățile conservatoare de romi. Asta se vede în atitudinile diferite față de femei în comunitate, spre deosebire de bărbați. Pentru acestea, avortul sau divorțul sunt „aproape imposibile”. Chiar dacă conservatorismul rom nu este de extremă dreaptă la origine, „se potrivesc de minune. Pică pe discurs de extremă dreapta și pică pe discursul bisericilor și al TikTok-ului”, conchide Necula.
Sunt copiii romi mai des vizați de autorități decât majoritarii?
În Europa, presa a documentat în repetate rânduri cum migranții și persoanele din comunități rasializate sunt adesea discriminate de serviciile sociale. În Scoția, The Ferret și Migrant Women Press au relatat cazul Ninei, o mamă din sud-estul Africii, ai cărei copii au fost luați de serviciile sociale. Ulterior, un raport independent a susținut că decizia ar fi putut fi influențată de neînțelegeri și discriminare rasială. În 2021, BBC relata cum o femeie migrantă din Africa, cu multiple vulnerabilități, a fost amenințată că i se va lua copilul pentru că nu-l creștea în stil italian.
Discriminarea romilor de către serviciile de protecție a copilului a fost semnalată și în Bulgaria și Ungaria, țări vecine României. În Bulgaria, o cercetare ERRC arăta că mai mult de jumătate dintre copiii aflați în plasament erau de origine romă, motivul principal al separării de părinți fiind sărăcia. În Ungaria, cei mai mulți dintre copiii luați din grija părinților sunt de etnie romă. Mai multe mame rome susțin că autoritățile le-au despărțit de nou-născuți pe motiv că ar fi „inapte” să îi crească, o etichetă pusă pe fondul discriminării etnice, potrivit unei investigații Balkan Insight.
În ciuda cazurilor din diaspora care au galvanizat societatea, cel mai recent fiind scandalul din Leeds, separarea forțată a copiilor rămâne o problemă slab documentată în România. Cu atât mai mult când este vorba despre copiii romi despărțiți de părinții lor. Când vine vorba despre relația dintre romi și serviciile sociale, majoritatea activiștilor intervievați au declarat că autoritățile nu intervin îndeajuns.
„Există, într-adevăr, în alte state. Se pare că există”, răspunde Giuliano Dumitru la întrebarea dacă există o astfel de problemă în România. Activistul afirmă că mulți romi din diaspora au experimentat astfel de practici, fiind vizați cu precădere pentru etnia lor. Afirmațiile lui Dumitru sunt întărite de discuțiile purtate de Scena9 cu activiști din Marea Britanie și de studiul publicat de Lancaster University împreună cu Anglia Ruskin University, care arăta cum copiii romi sunt adesea vizați de serviciile sociale britanice.
În România, opinia generală este că asistenții sociali intervin doar în cazurile extrem de grave în comunitățile rome. „În general, problemele cu care ne-am întâlnit noi, în ceea ce privește copiii, este neglijența autorităților. Nicidecum un exces de zel în a proteja copiii ăștia, pentru că nu-i interesează”, spune Anda Constantin.
„Copiii noștri, în ochii societății, sunt întotdeauna văzuți mai maturi decât sunt”, spune activista. Fenomenul este prezent și în alte comunități rasializate, punctează Constantin – de pildă, la afro-americani. „O fată romă de 12 ani este văzută ca fiind femeie sau un băiețel de aceeași vârstă este văzut ca fiind un pericol, un țigan periculos.”
Pentru mulți activiști problema neglijenței autorităților se vede, de exemplu, în cazul căsătoriilor timpurii. Anul acesta, în luna iulie, știrea inflamată despre cele „50 de minore gravide” din județul Maramureș a alarmat întreaga țară. PressOne a arătat cum autoritățile din județ trivializau problema, punând-o pe seama dorinței fetelor de a primi burse speciale. Mai mult, nici nu cunoșteau numărul precis de cazuri și nici cum să le gestioneze: „Acum… am găsit o minoră însărcinată și automat să fac adresă la DGASPC?” spunea asistenta socială din comună în articolul citat.
„Autoritățile nu intervin acolo. E un fel de «lasă-i să-și facă legea lor». Ceea ce este greșit din toate punctele de vedere”, spune Anda Constantin. În comuna Ivești, județul Galați, de exemplu, mesajele de dezinformare s-au amestecat cu problema căsătoriilor timpurii în comunitățile rome, o problemă care continuă în zonă, spune Antonel Tabac, consilier local din comuna Frumușița, județul Galați, în cadrul emisiunii Din viața romilor. „Foarte mulți au spus că aici copiii care participă la astfel de acțiuni să fie luați din familii, tocmai pentru a da un exemplu”, spunea Tabac.
„În cazul căsătoriei timpurii, eu nu cred că copiii trebuie să mai rămână în familie”, spune Ciprian Necula. „Sigur că e mult mai bine în familie pentru orice copil, dar dacă familia e un risc, n-ar trebui să mai aibă voie să țină un copil.”
Când vine vorba de cauzele fricii romilor de a le fi luați copiii, activistul Giuliano Dumitru găsește două explicații. Uneori angajați ai statului, de pildă asistenți sociali, angajați DGASPC sau din cadrul primăriilor îi amenință pe părinții romi că le vor lua copiii dacă nu se conformează directivelor comunicate. „Aceste amenințări, de-a lungul timpului, creează în mintea oamenilor o frică”, spune activistul, frică alimentată de poveștile din diaspora.
Frica romilor de a-și pierde copiii și-ar avea rădăcinile și în Porajmos, adică în politicile orchestrate de state ca Germania și România pentru anihilarea romilor din timpul Celui de-Al Doilea Război Mondial. În timpul regimului Antonescu, 25.000 de romi au fost deportați în Transnistria. Trauma supraviețuitorilor, a izgonirii din propriile locuințe și a deportării la Bug, s-a perpetuat din generație în generație: „Există, în mentalul colectiv al romilor, o frică ascunsă de a nu fi luați, de a nu fi deportați, de a nu fi luați copiii din casă.”
Autorități prinse pe picior greșit și urmări electorale