Teatru / Aventuri

Muzeul domnului Prepeleac

De Cătălina Miciu

★★★★★☆☆☆☆☆
Publicat pe 3 mai 2017

Alexandru Dabija a revenit la Teatrul Act cu un nou spectacol inspirat de una dintre poveștile lui Ion Creangă - asta post-superbele montări după Capra cu trei iezi și Ivan Turbincă. Acum scenariul este scris de Cătălin Ștefănescu, cu care Dabija a colaborat și la Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule? - o adaptare după romanul Moromeții, una dintre puținele ocazii de a-l vedea pe George Mihăiță jucând fenomenal pe o scenă de teatru.

N-ai tu treabă! reinterpretează povestea lui Dănilă Prepeleac, leneșul care-a reușit să-i subjuge pe draci și să trăiască bine-mersi până la adânci bătrâneți. Desigur, eroul lui Creangă este interpretat de Marcel Iureș, aproape nelipsit din montările lui Dabija de la Act, pe când cei doi draci păcăliți sunt jucați splendid de Andrei Seușan (Scaraoschi) și Alexandru Voicu (despre Alexandru am mai scris aici), o briză de aer proaspăt pe scena teatrului de la subsol și, de altfel, un duo în premieră foarte reușit.

Adevărul este că, în toată istoria marilor povești de succes în viață, nu există o asemenea îndrăzneală de provocare a oricăror reguli. Chiar și a norocului. Deși norocul este o noțiune destul de vagă. Dar cel mai tulburător lucru în acest caz este ideea de eșec recuperabil. Să pierzi în mod deliberat absolut tot cu conștiința faptului că o să te reinventezi.

Cătălin Ștefănescu optează pentru o poveste în poveste – Dănilă Prepeleac e deja bătrân când începe să-și spună story-ul. Și de fapt nu-l spune, ci-l confirmă la insistențele dracilor, care vor să verifice dacă faptele s-au întâmplat întocmai: boii au fost dați pe-un car, carul pe-o capră, capra pe-un gânsac, gânsacul pe-o pungă etc. Motivul e simplu – pentru că îl slujesc întru totul pe Prepeleac, dar mai ales pentru că, după 40 de ani, încă nu înțeleg cum au putut pierde încercările pe care i le-au propus, dracii proiectează un muzeu care să documenteze viața săpânului lor. Nu e clar dacă ideea le aparține sau dacă Prepeleac e cel care-și dorește să rămână un muzeu în urma lui, însă acest proiect e ultimul favor pe care dracii i-l fac omului înainte să li se termine contractul cu el și să fie eliberați.

Intervențiile lui Marcel Iureș sunt demne de un Prepeleac trecut prin viață, care-a privit mereu orice întâmplare cu ochii omului smerit și împăcat cu soarta; pe scurt, un țăran. Pe cât de molcom și contemplativ e personajul lui, pe-atât de agitați și de energici sunt dracii. Perfecți în rolul celor doi, și Andrei, și Alexandru joacă spre deliciul publicului; sunt avantajați și pentru că au replici, schimonoseli (la auzul cuvintelor biserică, cruce și tot ce ține de această sferă fac literalmente ca toți dracii), nu doar monosilabe, ca stăpânul lor. Asemenea unor corporatiști care prezintă în fața board-ului rezultatele unui proiect și în totală contradicție cu firea lui Prepeleac, ei încearcă să găsească sens în orice nimic pe care acesta îl zice - le e greu să creadă și acum, în ultimul ceas, că omul a fost un leneș și-un prost care-a avut mai mult noroc decât ei, dar vor să-l muzeifice drept o persoană importantă, deșteaptă, cultivată, pricepută.

Nu doar jocul actoricesc e foarte bun în N-ai tu treabă!, ci și glumițele construite în jurul obiectelor care vor constitui muzeul per se; Dănilă Prepeleac vrea unul compus din lucrurile care i-au marcat viața până la întâlnirea cu dracii - punga cu care rămâne de pe urma schimbului, securea fratelui său, carul cu boi, pielea iepurelui cu care se întrec dracii etc. Numai că cei doi manageri de proiect nu sunt de acord ca un om atât de bogat cum e Prepeleac (doar ei l-au îmbogățit slujindu-l) să aibă un soi de muzeu al țăranului, așa că propun să aducă în loc unele dintre cele mai cunoscute și controversate opere de artă contemporană, menite să-i asigure lui Prepeleac un statut înalt – de la un iepure îmbrăcat în diamante (aluzie la craniul realizat de Damien Hirst), la caii proptiți în perete ai lui Catellan (care să simbolizeze iapa care-l duce la iaz) sau la happening-ul Marinei Abramović de la MoMa (pentru a ilustra întâlnirea cu fratele său). Pentru cunoscători, aceste trimiteri vor provoca râsul – din păcate, pentru restul publicului creează un moment prea lung, pe alocuri de neînțeles. Spectacolul nu e pentru copii, dar în sală erau câțiva, părinții lor fiind atrași probabil de numele lui Creangă de pe afiș.

Pe scurt, N-ai tu treabă! merită o seară de teatru. Să nu uitați să vă închinați înainte, vorba dracilor din spectacol.

 

N-ai tu treabă!
de Cătălin Ștefănescu, după Dănilă Prepeleac, de Ion Creangă
Regie: Alexandru Dabija
Cu: Marcel Iureș, Alexandru Voicu, Andrei Seușan

Spectacolul va putea fi văzut și în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, care are loc între 9 și 18 iunie.

 

Foto: Alex Iureș

 

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK