Teatru / Aventuri

Lăsați-vă naumizați

de Cătălina Miciu, fotografii de Adi Bulboacă

★★★★★☆☆☆☆☆
Publicat pe 28 iunie 2017

M-am îndrăgostit de Ada Milea abia în 2006, când am văzut-o pe o scena mică, pe un deal din Bistrița. Cânta cu Alexander Bălănescu The Island, un spectacol după textul lui Gellu Naum, prima colaborare dintre cei doi artiști. Naum a imaginat în bucata asta de proză o posibilă viață pe care-o duce personajul lui Defoe pe insula pe care-a naufragiat. Sirene, bunici și străbunici, canibali, mame și copii pierduți, pirați cu picioare-copaci, un Robinson Crusoe melancolic, într-o lume cum numai cel mai fabulos scriitor suprarealist român ar fi putut născoci. Îndrăznesc să afirm că textul lui Naum e mai frumos și duios decât însuși originalul - Robinson e doar un tip care caută metode de a scăpa de singurătate, nicidecum un tiran care își însușește un sclav.

Ada, care e fermecată de scriitura lui Naum - a făcut muzică după patru dintre textele sale: Apolodor, Insula, Florența sunt eu și Cel mai mare Gulliver -, a compus și regizat în 2011, la Teatrul Național din Cluj-Napoca, a doua versiune a textului Insula, cu actorii de acolo. A păstrat melancolia personajelor din spectacolul-concert realizat cu Bălănescu, dar a diversificat universul sonor - aș menționa excepționala voce a Ancăi Hanu, alături de care și concertează. Varianta de la Odeon, care-a avut premiera înainte de vacanța de vară de anul ăsta, în regia lui Mihai Măniuțiu (directorul Teatrului Național din Cluj), este cea de-a treia și, deși total diferită de primele două, probabil cea mai dichisită. 

Mary: Ce faci, Robinson?/ 
Robinson: Nu vezi că plâng? / Lasă-mă-n pace, mamă, lasă-mă să plâng…
Mary: De ce plângi, Robinson? 
Robinson: Sclavul meu … și iubita mea … amȃndoi... mi-au sfâșiat inima.
Mary: Dar ce-au făcut? / Robinson: Au făcut copii...iiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Mary: Dar cum au putut? 
Robinson: N-au putut să-mi spună.... Sclavul meu nu știe vorbi...iiiiiiiiiiiiiiiiii

Robinson: Câtă lume-i în jur… și eu sunt atât de singur…
Toți: În curând vom fi și mai mulți, tu vei fi și mai singur.

N-am mai văzut de câteva luni un spectacol atât de viu, unul căruia să nu-i găsesc cusur și, mai mult, care să mă țină toată un zâmbet și-un dat din picior. Pornind de la muzică și continuând cu decorul, costumele, coafura, machiajul, coregrafia, luminile, actorii și regia, Jurnalul lui Robinson Crusoe vă va face poftă de teatru și de viață. Ada a creat piese noi dintr-un subiect pe care îl știe probabil pe dinafară - suprarealismul lui Naum e-așa de vast, că n-ai cum să te plictisești să-l interpretezi -, dar le-a calibrat după fiecare actor în parte. Nu simți nici un moment că există tonuri care cad aiurea - se cântă și se dansează 75 de minute întregi (pregătiți-vă pentru încă 15 de aplauze), în ritmuri dintre cele mai felurite. În plus, tobele lui Alex Neagu sunt demne de orice concert indie-pop.

Adrian Damian s-a jucat cu o scenografie mobilă, construită simplu, dar de mare efect - pereți detașabili umpluți cu apă care conturează în jurul personajelor însuși oceanul. Lumea lui Robinson, închisă în felul ăsta între ape, se deschide și se închide în fața spectatorului cu fiecare nou cântec (sunt 25 în total), sub luminile perfect orchestrate de Cristian Șimon. Jurnalul lui Robinson Crusoe e probabil unul dintre puținele spectacole pe care le-am văzut în care luminile au rol principal în decorul firav - predomină albastrul oceanului, se vede pustietatea insulei prin nuanțe de roșu. Cât despre actori - sunt minunați! Nu știu cum au decurs repetițiile, dar tot ce vezi pe scenă pare realizat fără vreun efort deosebit. V-aș sugera să mergeți oricând să vedeți un spectacol în care Mihai Smarandache (Robinson) cântă (Menajeria de sticlă, de la Point, ar fi o idee). 

„Abia aștept să vă lăsați naumizați, măniuțizați, gavrilizați, damianizați și adamilizați”, scria Ada în caietul-program. Lăsați-vă, aș spune și eu, Jurnalul lui Robinson Crusoe e un spectacol care face din teatru un act de magie. Aici puteți face și o plimbare la 360 de grade în lumea creată de Adrian Damian.

Următoarele reprezentații ale spectacolului au loc pe 29 și 30 iunie. Bilete aici.

Ada Milea se reîntâlnește cu Alexander Bălănescu pe 6 iulie la Backyard Acoustic Season.

 

Jurnalul lui Robinson Crusoe

Regie: Mihai Măniuțiu
Muzică: Ada Milea
Decor: Adrian Damian
Cu: Mihai Smarandache, Marius Damian, Paula Niculiță, Antoaneta Zaharia, Ionuț Kivu, Cezar Antal, Dimitrii Bogomaz, Marius Stănescu, Anda Saltelechi, Ruxandra Maniu, Oana Ștefănescu, Diana Gheorghian, Meda Victor, Constantin Cojocaru, Ioan Batinaș, Relu Poalelungi
Costume: Andrada Chiriac
Coregrafie: Andrea Gavriliu
Light design: Cristian Șimon
Sound design: Vladimir Ivanov
Visuals: Anya Dimitrov
Tobe: Alex Neagu

Video

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK