Publicat pe 14 mai 2016

Expoziția Artistul la treizeci de ani adună ca într-un puzzle lucrările a treizeci de artiști, realizate în jurul vârstei de treizeci de ani. Deși nu există o singură temă care să lege operele, fiecare în parte este o scufundare în semnificația acestei vârste și în universul împărtășit de artiști foarte diferiți, cu interese și viziuni uneori divergente. Ce îi preocupa pe fiecare dintre ei la trecerea acestui prag autobiografic?

Educaţia copiilor - schema modelării constiinţei la copii între 3 - 7 ani, lucrarea lui Marian Zidaru, din 1987, realizată în cărbune, ilustrează modul agresiv de normalizare a copiilor prin educație, fenomen care era evident în anii comunismului, dar care persistă și astăzi, deși cu alte mize. Desenul ilustrează capetele mai multor copii conectate prin țevi la o entitate care le alimentează cu informații hiper-politizate, agresive ori pur și simplu conformiste. Aceeași temă a sfârșitului copilăriei și a perioadei în care suntem „servitorii” viselor noastre apare și în Dimineața 09, lucrarea lui Roman Tolici, în care Adam și Eva, ieșiți din atmosfera idilică a începutului de lume, vomită sprijiniți de umbra pomului cunoașterii, în lumina unui răsărit sau apus (semn al ambivalenței plasării celor doi între începutul erei maturizării și sfârșitul copilăriei). Vlad Nancă e cumva în opoziție cu Tolici, prin lucrarea sa din 2009, Coada, în care mai multe animale de ceramică, mai precis bibelouri, sunt așezate în ordine ascendentă chiar în mijlocul spațiului expoziției. Când le-am privit înșirate pe jos aproape că m-a cuprins frica, amintindu-mi de cum mă certa sau pedepsea mama atunci când mă apropiam periculos de bibelourile de deasupra televizorului, pe care nu le puteam vedea decât ca pe niște jucării extrem de tentante. Coada m-a transportat în copilărie, la mine în sufragerie, unde ca și în sala unde are loc expoziția, bibelourile trebuiau admirate de la distanță pentru că altfel „o încurcai”.

Dan Popescu și Alexandru Davidian, curatorii expoziției, au reușit să adune în aceeași cameră lucrările unor artiști precum Ion Țuculescu, Ion Bitzan, Marin Gherasim, Florin Mitroi, Horia Bernea, Paul Neagu, Ion Grigorescu, Ion Bârlădeanu, Marian Zidaru, Mircea Roman, Gheorghe Rasovszky, Teodor Graur, Ștefan Triffa, Anca Mureșan, Ecaterina Vrana, Nicolae Comănescu, Gili Mocanu, Bogdan Vlăduță, Roman Tolici, Suzana Dan, Dumitru Gorzo, Florin Ciulache, Vlad Nancă, Ovidiu Feneș, Codruta Cernea, Ioana Ursa, Ștefan Ungureanu, Adrian Preda, George Anghelescu și Lea Rasovszky. Vernisajul a avut loc pe 12 aprilie, la ARCUB, însă expoziția este deschisă vizitatorilor până pe 29 mai

Foto: Detaliu din lucrarea ”Coada” a lui Vlad Nancă. Sursa: Vlad Nancă Works

 

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK