Educație / Manuale

Un unic manual, ca să ajungă la toată lumea!

De Vlad Odobescu

Publicat pe 1 septembrie 2017

Florina Rogalski, profesoară de limba română la Școala Centrală din București și autoare de manuale, a predat timp de zece ani limba și literatura română în comunism. Folosea manuale tipărite pe hârtie de tip ziar, din celuloză brută, care după un an se fărâmițau și erau duse la maculatură. Învățase la rându-i din manuale de felul ăsta. „Profesorii predau la șir niște lecții politizate și fără valoare estetică, iar elevii aveau sentimentul că ei reprezintă o masă informă. Noi aveam o vorbă atunci: îl numeam «învățământ la grămadă». Și am impresia că ne reîntoarcem la învățământul la grămadă.”

Cu câteva zile înainte ca Florina Rogalski să exprime acest punct de vedere într-o conferință de presă, premierul Mihai Tudose anunțase, într-o emisiune TV, că dorește „să avem manualul tip, fixat”. Asta ar însemna câte un manual unic pentru fiecare materie, în locul manualelor alternative din prezent. 

Dacă viziunea lui Tudose va fi pusă în practică, educația românească ar face un evident pas înapoi, arată Liviu Papadima, prorector al Universității București. Situațiile în care se justifică existența manualului unic sunt unele excepționale, spune el: „în vreme de război, în vreme de dictatură, sau în țările din «lumea a treia», care nu sunt în stare să asigure un minim de resurse educaționale. România nu este în niciuna dintre cele trei situații”.  

Însă, în opinia premierului, această schimbare i-ar scăpa pe elevi de efectele „războiului editurilor”, considerat responsabil pentru întârzierile cu care manualele ajung în fiecare an pe bănci. Tudose se referă la numărul mare de contestații depuse de edituri după anunțarea rezultatelor unei serii de licitații. Reprezentanții editurilor spun însă că depunerea de contestații e o practică legală firească, mai ales că reclamațiile se dovedesc întemeiate în numeroase cazuri. Joi dimineață, Consiliul Național de Studiere a Contestațiilor a publicat rezultatele sesizărilor depuse după licitația pentru manualele de clasa a V-a: 20 dintr-un total de 27 au fost admise parțial sau complet. „Asta înseamnă că cineva n-a organizat bine licitația, că cineva n-a evaluat bine aceste manuale, și deci nu noi suntem vinovați. Mi se pare că este o perdea de fum pentru a contracara lipsa manualelor din școli la începutul anului școlar”, spune Costin Diaconescu, directorul editurii CD Press.  

Deși admite faptul că există abuzuri legate de unele manuale alternative, matematicianul Liviu Ornea consideră că acestea pot fi investigate punctual și că nu e nevoie de distrugerea unui întreg sistem pentru că există oameni care trișează: „Ce face ministerul e ce-ar face primarul care, când a dat un roi de lăcuste peste un sat, aruncă o bombă, pentru că tot nu poate să facă nimic.”

Prin acuzația cu privire la licitații, premierul Tudose exclude responsabilitatea Ministerului Educației, instituție care a aprobat programele școlare pentru gimnaziu abia în luna martie. Tot atunci, fostul ministru Pavel Năstase a semnat și ordinul cu privire la elaborarea manualelor școlare pentru cei 171.000 de elevi care intră în clasa a V-a. În cazul acestor materiale, rămăseseră șase luni pentru elaborarea noilor manuale, tipărirea și distribuirea lor către școli, cât și pentru licitații și contestații. Cum manualele nu vor fi gata în timp util - așa cum promiseseră în repetate rânduri reprezentanții Ministerului Educației -, actualul ministru Liviu Pop a anunțat că fiecare unitate școlară va primi în loc ghiduri care vor acoperi toate cele 15 materii pentru clasa a V-a.  

Și celelalte clase ar putea primi manualele mult după începutul anului școlar. Astfel de întârzieri au devenit un lucru obișnuit în ultimii ani. Înaintea conferinței de presă, Florina Rogalski a trecut pe la propriul liceu și a discutat cu administratoarea: „Nu este nicio carte școlară - și mâine e 1 septembrie - în depozitul nostru. Niciuna”. Rogalski adaugă faptul că anul trecut cărțile au ajuns la sfârșitul lunii noiembrie, iar profesorii s-au folosit între timp de materiale auxiliare. Acestea din urmă au fost interzise însă între timp, printr-o circulară a ministrului Pop.

Viitoarele manuale unice ar urma să fie elaborate la Editura Didactică și Pedagogică, subordonată Ministerului Educației, a anunțat săptămâna trecută ministrul Pop. Aceeași editură căreia Pop îi reproșa faptul că a accesat mai puțin de 5% din banii de manuale de-a lungul ultimilor cinci ani și care a rămas, drept urmare, fără consiliu de administrație. Tipărirea materialelor pentru toți elevii ar urma să fie preluată de Monitorul Oficial: asta înseamnă zeci de milioane de manuale anual pentru cei aproximativ 3,5 milioane de elevi. 

Sursa fotografiilor: http://manualul.info

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK