Rezidența BRD Scena9 / Expoziție

„Sunt tot mai convinsă că am fi pierduți în absența culturii”. Interviu cu Suzana Dan

de Ioan Maxim

Publicat pe 7 aprilie 2022

Suzana Dan este artistă și manager al Rezidenței BRD Scena9 unde pe 13 aprilie se deschide AICI.ACUM | ТУТ.ЗАРАЗ | HERE.NOW, o expoziție manifest creată de 6 artiști ucraineni. E un proiect puternic și greu, care vorbește despre condiția artiștilor în timpul războiului din vecini. 

Anul acesta, proiectul AICI.ACUM s-a orientat spre artiști ucraineni. Rezidența propune o expoziție manifest care vorbește despre forța artei și a artiștilor în aceste vremuri tulburi. Ce rol crezi că trebuie să joace comunitatea artistică – locală și internațională - în relație cu conflictul din Ucraina?

În 2019, tema Bienalei de la Veneția a fost May You Live in Interesting Times. După ultimii doi ani de pandemie și începutul acestui război odios sunt tot mai convinsă că am fi pierduți în absența culturii care găsește în mod miraculos puterea de a filtra evenimentele curente și de a reflectă asupra acestora. Totuși, fatalista din mine nu se poate abține să nu își amintească din când în când de acest May You Live in Interesting Times motivat ca o prezentare a dinamicii artei contemporane în relație cu evenimentele sociale ale acelui moment care, iată, și-a arătat colții și ne-a expus din plin adevăratul sens al acestei expresii.

Am divagat ușor de la întrebarea ta, dar de fapt am răspuns parțial fiindcă comunitatea artistică întotdeauna a răspuns problemelor actuale ale societății. Nu poate funcționa altfel, asta este rolul culturii contemporane, culturii timpului nostru. Ăsta este motivul pentru care la Rezidență ne dorim atât de mult să spargem bula în care ne aflăm și să aducem publicul larg în contact cu arta contemporană. Fiindcă așa cum bine declara și Cecilia Alemani, curatoarea ediției curente a Bienalei de la Veneția, „doar arta relatează evenimentele curente într-o manieră inovativă”.  Și, aș adăuga eu, doar cultura împreună cu educația ajută la evoluția unei societăți cu adevărat libere.

AICI.ACUM, programată inițial împreună cu cei trei curatori invitați Călin Boto, Michele Bressan și Micleușanu M. pentru a prezenta dar, mai ales, a discuta primii pași în lumea artei făcuți de un grup de tineri artiști aflați la începutul carierei, a intrat on hold în momentul izbucnirii războiului din Ucraina. Cum am fi putut să vorbim despre AICI.ACUM-ul unor artiști ignorând acest context? Cum am fi putut rămâne indiferenți?

Cu participarea a șase artiști ucraineni, Roman Bondarchuk, Dar’ya Averchenko, Vitaly Yankovy, Borys Kashapov, Tanya Shelepko și Oleksii Afanasiev, construim împreună această expoziție-manifest. AICI.ACUM își păstrează astfel structura inițială, fiind nu doar un prilej de expunere, ci mai ales o cale de dialog cu artiștii. Pentru că artiștii ucraineni ajunși aici sau oriunde sunt AICI.ACUM. Dar lucrările lor, munca lor este ACOLO. Unde este război. Tot ACOLO este și sufletul lor și viața lor.

Cum a fost să lucrezi cu cei 6 artiști? Cum au răspuns propunerii? Știu că o parte dintre ei sunt încă în Kiev.

În primul rând, trebuie să mulțumesc celor trei curatori pentru răspunsul, implicarea și ajutorul lor în dialogul cu artiștii invitați. Partea mea de implicare este undeva în backstage, procesul dialogului și gândirea expoziției este meritul lor și al artiștilor invitați.

Cei șase artiști din Ucraina invitați la AICI.ACUM

Nu este ușor să construiești un astfel de proiect cu oameni care se află lângă tine fizic, dar care nu au ajuns aici din proprie voință. Nu lucrăm cu artiști care sunt în rezidență la București, pe care i-am invitat cu o scrisoare oficială, s-au urcat într-un avion și iată-i, sunt lângă noi și ne bucurăm că lucrăm împreună. Fiecare pas în dialogul cu ei a fost făcut discutând în prealabil între noi dacă facem bine ceea ce facem, dacă suntem invazivi sau nu sau dacă afectăm în orice fel emoțional felul în care acești oameni încearcă să se recompună într-un nou mediu și să depășească trauma zilei de ieri în speranța unei zile de mâine mai bune. 

Am avut o groază de îndoieli față de această expoziție. Încă am, cred că este firesc. Dar un lucru simt că îl facem bine: am reușit să găsim acest grup de artiști și împreună vom construi un mesaj care sper să rămână (da, știu, nu va rămâne) marcat pe fruntea celor care au decis că războiul este o soluție de rezolvare a problemelor lor.

Pe lângă expoziția din spațiul Rezidenței, proiectul va include o serie de dialoguri cu artiștii implicați, dar și un program de mediere culturală pentru comunitatea ucranineană din București. Povestește-ne mai mult despre asta. 

AICI.ACUM este un proiect cu o dinamică aparte. Cum ziceam și mai devreme, AICI.ACUM nu înseamnă doar o simeză, ci în primul rând dialog între artiști și curatori din domeniile arte vizuale, muzică și cinema. În contextul actual, am lăsat dialogul liber între artiști și curatori. Artiștii în primul rând au menționat acest lucru, faptul că simt nevoia de a comunica, de a discuta. Deci AICI.ACUM sper că va fi un amplificator al acestor voci.

Programul de mediere culturală Care-i faza cu artă contemporană? creează, ca de obicei, legături între conținutul expoziției și categoriile de public către care adresăm aceste evenimente. Una dintre încăperile expoziției va fi un spațiu interactiv pentru publicul format din comunitatea ucraineană prezentă în acest moment la București și împreună cu ei dorim să creăm o instalație participativă. 

Ce mai putem vedea în acest sezon la Rezidență?

Luna aprilie este luna în care înfloresc Degetele Verzi din grădina Rezidenței, luna primei expoziții produse de noi, luna în care începem FRAME10, un program nou-nouț despre fotografie inițiat la propunerea artistului Michele Bressan, dar și o prezentare din seria Culture, Art and Technology, realizată cu susținerea Forumului Cultural Austriac. 

Mai este luna evenimentelor-hartă din București (Romanian Design Week sau Noaptea Muzeelor) și ne bucurăm să facem parte din programul lor. În acest sens pregătim o expoziție de afiș în colaborare cu Institutul Liszt – Centrul Cultural Maghiar care prezintă o colecție impresionantă de postere din Polonia, Ungaria, Slovacia și Cehia. Tot în mai, continuăm dialogul Intersecțiilor de miercuri și discuțiile FRAME10 și revenim fizic la Rezidență, după 2 ani online, cu programul Post-Muzica dedicat experimentelor sonore, curatoriat de Micleușanu M. 

Curând vom anunța un proiect al Rezidenței pentru realizarea căruia vom avea nevoie de implicarea fiecăruia dintre vizitatorii noștri. Nu dau spoiler, dar abia aștept să vă povestesc despre el în curând!

Odată cu începerea verii așezăm în matcă proiecte de licență ale tinerilor absolvenți ai Universității Naționale de Arte din București (UNARTE), într-o colaborare pe care o dorim de bun augur cu platforma Nevăzuții, continuăm grădinăritul Degete verzi și programele de discuții și live performance-uri.

Și odată cu luna iulie readucem în grădina Rezidenței minunatele seri Cinevara.

Tema de gândire

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK