Mai mult, îmi dau seama că oricâtă caterincă am face despre bulă, bărbați performativi, situationship-uri și alte povești de perimetru Barton-Ototo, mulți dintre noi chiar trăim încorsetați într-o lume postironică de meme, poeme și blesteme, asumat detașată. Pendulăm între vernisaje, festivaluri de nișă și lansări de proiecte cofinanțate AFCN, ne certăm pe căcaturi și ne lăudăm cu nimicuri. Între timp, inflația merge înainte, e secetă și premierul Ilie Bolojan se încruntă și taie dintr-un stat social deja aschilambic. Nicușor Dan așteaptă și calculează, ceva care-i șade bine unui matematician, dar poate nu la fel de bine unui președinte. Și țara așteaptă și mocnește. Cum ar zice maître Florin Chirculescu, scriitor și chirurg: „În România, în momentul ăsta, pulsul cetățenesc e îngrozitor de prost”. 
Hai să punem un stetoscop pe România. Jude o duce bine. A avut retrospectivă integrală la Centrul Pompidou Paris, scoate trei filme pe an, taie lemne, bate cuie. România o duce mai rău. Așadar, hai să vedem cum o duce țara, în drum spre doamna Mariana și înapoi. Ce părere o avea doamna Mariana de Radu Jude? De Dracula? De Biserică, de stat, de austeritate? Cum se vede bula dinspre Botoșani? Road trip!
Ziua 1: București – Botoșani
Ziua începe bine, cu casiera de la benzinărie care-mi greșește CIF-ul pe bon. Nu prea mă pricep la chestii de-astea, dar se întrevede jale, nu belșug. Altfel, Bucureștiul e haos în mișcare. Inevitabil, în orașul care concentrează un sfert din PIB-ul României.
Claxoane, avarii, scandal în trafic, scârț și înjurătură. Traficul din București e motivul pentru care ar trebui deportat în Transnistria orice naționalist care se crede mai bun decât un livrator sud-est asiatic. Ne comportăm la fel, în trafic și în viață, numai că noi o facem dinăuntrul mașinilor de care nu mai aveau nevoie nemții. Dușmanul nu e srilankezul care ți-a tăiat calea, pe un scuter înmatriculat în Ilfov. Dușmanul e traficul, iar traficul suntem noi. 
Traficul se rărește înspre ieșirea din oraș. Câmpul prin care iese autostrada din București e ceva magic – munți de moloz, șoimi, stâne de oi și vile duplex de sute de mii de euro. Acum zece ani erau doar oile. Peste încă zece ani vor fi doar duplexurile. Autostrada A3 începe bine, cu trei benzi, apoi retrogradează la standarde românești: două benzi, una pe care merg cu 90 la oră TIRuri și mașini care n-ar trece ITP-ul nici în vis și a doua, pe care merg șmecherii cu 150. Pe la kilometrul 20, un cetățean culege tacticos de pe autostradă cutii de IKEA. Merge agale printre mașini și le ridică, i-au zburat din remorcă. Un pic mai sus, prietenii lui George Simion au scris „sfinții închisorilor canonizați” pe un pod. Sub pod a oprit un cetățean pe avarii, se pișă. Autostrada A3 nu are toalete sau parcări deocamdată; cică va avea. 
Intrăm pe A7, Autostrada Moldovei, două cuvinte pe care nu credeam să le văd vreodată împreună. Autostrada e nouă, e o realizare epocală. Și se termină la Mizil. Pentru că cineva a sudat prost la un pod. E fascinant felul în care se pierd banii în România și cât de încet merge tot, din prost în mai prost.
Mizil. Mizilul e un punct de reper în umorul și cultura românească încă de pe vremea lui Caragiale, ba chiar de dinainte, când Cilibi Moise o dădea p-aia cu „la Mizil pod mare și apă nicidecum”. Nu mai zic nimic de cele 175 de minute antologice de reportaj ale lui Geo Bogza, de bancul cu bătaia din gara Mizil sau de toate celelalte reportaje de acolo, inclusiv cele semnate de Oana Filip, cu sau fără Ioan Stoleru. Ideea e că Mizilul a devenit un fel de Mecca al caterincii jurnalistice. Noi am oprit pentru că nu doar de pe A3 lipsesc toaletele, ci și de pe A7, Autostrada Moldovei (terminus Mizil).