Actual

Scena9 recomandă: săptămâna 13-19 mai

de Scena 9

Săptămâna ne pregătește un deliciu vizual cu documentare, instalații performative, dans și design contemporan numai bun de odihnit privirile. Când faceți o pauză de la ele, vă așteptăm la aniversarea noastră de trei ani în Clubul Control.

O instalație performativă după un roman de-al Tatianei Țîbuleac, de la Venera

Vara în care mama a avut ochii verzi, duminică 19 mai, la POINT, de la orele 18.30

Sunt foarte curioasă ce viață are personajul din romanul Tatianei Țîbuleac, animat într-o instalație. „Vara în care mama a avut ochii verzi”, cartea de debut a autoarei în lumea ficțiunii, e  un bildungsroman al emoțiilor. Protagonistul e un adolescent care învață să-și iubească mama muribundă, după o viață întreagă de furie și resentiment. E dureros să-l citești, ca orice poveste în care personajul te ia de mână și accesați împreună locuri din adâncurile memoriei familiale.

Duminica viitoare, la POINT, va avea loc o instalație performativă în care trăirile interioare ale personajului din roman vor fi prezentate publicului „ca într-o galerie de artă”. Luați-vă bilete din timp.

Las mai jos unul dintre fragmentele mele preferate din roman:

„O priveam cum umblă prin casă în rochia ei înflorată ca o matrioșcă, purtându-și atent burta enormă, în care moartea nu avea nicio putere. Doar acolo, în acea burtă, ne iubeam noi cu adevărat și încă trăiam cu toții - unii în alții - mama, eu și Mika. În fiecare seară ne așezam la o masă rotundă ca să mâncăm rață cu mere coapte și să bem compot de piersici. Acolo, în burtă, bunica vedea din nou. Mika era vie, iar eu zâmbitor. Tată îmi era Pavel-cel-cu-ochi-albaștri, iar mama lucra ca profesoară de biologie, așa cum scria în diplomă. Burta de matrioșcă a bunicii era adevărata noastră viață, iar ceea ce se întâmplase cu noi în afară nu era decât un vis urât, din care nu ne puteam trezi decât morți.”

Design intensiv, de la Andra

Romanian Design Week, se deschide vineri, 17 mai, la ora 19, în clădirea BCR de la Universitate (București)

E deja al șaptelea an când, timp de zece zile, putem vedea la Romanian Design Week o lume nou-nouță, cu tot ce mișcă vioi, fresh și inovator în designul din Ro. De la modă și arhitectură, până la design grafic și design de produs, se deschide un portal în care lumea arată cu totul altfel. Tema de anul ăsta e legată de comunități și felul în care modelează ele industriile creative, iar țara invitată este Franța. Stați cu ochii pe program, mergeți la expoziții și fiți pe fază, fiindcă o să dați acolo și de Scena9 pe hârtie ;)

În măruntaiele Rusiei lui Putin, de la Ioana

Proiectie Kinedok- Martorii lui Putin/ Putin's Witnesses, București, Hidden (str. Cornescu, nr. 4), joi, 16 mai, de la ora 20 la 21:30

În timp ce lumea occidentală se întreba, pe jumătate temătoare, pe jumătate în glumă, dacă vine sfârșitul lumii odată cu intrarea în noul mileniu, în Rusia se pregătea un altfel de cataclism. Pe finalul anilor 90, Boris Elțîn renunță la președinția țării, pe care aproape că o livrează cadou succesorului său, Vladimir Putin. Vitaly Mansky, unul dintre cei mai cunoscuți documentariști și producători din spațiul ex-sovietic primește șansa de a lucra la un film TV pentru campania viitorului președinte. Asistă la discuții de culise în familia Elțîn, e luat la discuții între patru ochi de Putin însuși (cu care negociază de la egal la egal) și îl surprinde pe politicianul în ascensiune în momente stângaci-intime (rămâne remarcabil momentul vizitei acestuia la una dintre fostele lui profesoare din școală). Desigur, în epocă Mansky nu utilizează imaginile de culise, dar se întoarce la ele peste aproape 20 de ani, ca să livreze o perspectivă cu totul inedită asupra mecanismelor interne și a micilor incidente care scriu marea istorie până în ziua de azi. Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile, cu rezervări la 0735.830.630 sau prin mesaj pe pagina de Facebook Hidden.

O discuție despre arhivă & dans, de la Ionuț

Atelier „De la document la artă și înapoi” - Arhivele dansului, 14 mai, ora 11.00 - 2.00 pm, Bulevardul Mărășești 80 - 82

Observ că, în ultima vreme, se vorbește din ce în ce mai mult despre relația dintre arhivă și artă/arte (fotografie, cinema, dans, teatru ș.a.) în context românesc. Chiar dacă la nivel instituțional nu există niște strategii clare în direcția asta (sunt teatre cu bugete uriașe care-și ignoră propria arhivă), apar proiecte coordonate de grupuri de artiști și curatori preocupați de tema memoriei, dar și de impactul pe care arhiva îl are asupra artei de azi. Unul dintre proiectele care merită urmărite este Arhivele dansului, care își propune „o perspectivă contemporană asupra practicilor de digitizare, cercetare și valorificare a documentelor de arhivă despre istoria dansului modern românesc”. Evenimentul care deschide seria de evenimente din cadrul Arhivelor - și care se anunță a fi unul consistent și interesant -  este atelierul „De la document la artă și înapoi”, susținut de Iosif Kiraly (n.1957), profesor la UNArte, artist vizual și arhitect.

Muzică de dans din Mauritania, de la Diana

Concert CTRL x Outernational: Ahmedou Ahmed Lowla (Mauritania), luni, 13 mai, ora 21, Club Control

În seara asta puteți să ascultați la Control un fel de pop din nord-vestul Africii, mai precis din Mauritania, în cadrul serilor Outernational. E vorba de un gen numit WZN (muzică de dans, cântată la nunți), care a apărut ca muzică pop, înregistrată și cântată direct de pe casetă. Muzicianul care va performa în București se numește Ahmedou Ahmed Lowla. A început să cânte la nunți alături de percuționiști, iar stilul său are la bază sintetizatorul. Acum este unul dintre starurile din Mauritania. Intrarea la eveniment: 30 de lei.

X Revista Scena9