Muzică / Punk

Ce se mai aude în muzica românească, ediția de primăvară

De Mihai Tița

Publicat pe 28 martie 2019

Câteva proiecte proaspete atrag atenția în zone mai degrabă neexplorate prin spațiul și spațiile noastre, de la ambient la synthpop. Diversitatea continuă cu un album underground hip-hop, un split EP tot din underground, doar că punk. Invers proporțional, stăm cu urechile deschise la un star pop venit din Moldova care dă pe spate targetul adolescenți și radiourile comerciale, de asemenea.

Cântecul „Dog Heaven”, scos de Zimbru

Ne aducem aminte probabil de Lights Out, proiect clujean cu viață scurtă, lejer mimetic în trip-hop și downtempo. De-acolo, trei membri, inclusiv vocalista Teodora Retegan, au pornit recent Zimbru (vezi fotografia principală) – se adaugă Oana Pop, Andrei Bobiș și Paul Bucovesan. Prea multe cântece nu au, dar schimbarea de direcție e evidentă, la fel și fenta către synthpop vecin cu Miike Snow, Ladytron, Class Actress și lista e deschisă. Tributar clapelor, în același timp dominat de vocea grav de sexy a Teodorei, „Dog Heaven" e un prim single mai degrabă aglomerat aka arogant, prin care Zimbru vor să arate că au planuri mari. Așa le doresc.

3/5

Albumul Ecstatic Technologies, scos de Electrons In Slow Motion

Marius Copel, pe care îl mai găsim în grupul post-rock Zammorian, folosește echivocul cross-genre în descrierea primului său album solo mai degrabă ca o scuză pentru „Le-am încercat pe toate”. Ecstatic Technologies adună la un loc synth sci-fi șaptezecist, pian aspru, drone care aduce aminte de Theory of Machines, discul din 2007 al lui Ben Frost, dar și de îndepărtatul & inevitabilul Blade Runner, sau, dacă nu, măcar de aproape toate albumele Loscil, kick-uri downtempo la îndemână, în momentele mai sensibile („Noonmoon" sau „Nyonoksa"), ba chiar și un moment aproape Cafe del Mar în al doilea act din „The Riders of Sao Pedro". Dar asta nu înseamnă că Marius nu știe ce face. Dimpotrivă, compozițiile sale, deși mai degrabă vitrege decât înrudite, au alonjă și rotunjime.

4/5

Split EP, scos de Cold Brats & Last Poftas

Două fețe ale discului, câte două cântece ale unor trupe care cântă rar, iar atunci când o fac umplu Control și Expirat. Punk în ambele cazuri, cu nuanțe surf și garage, bașca latino condimentat, când vine vorba despre Las Poftas, provocator cu fetișuri noise în cazul Cold Brats (proiect tânăr și proaspăt, la o primă cântare toamna trecută). De urmărit gașca asta, din care mai fac parte Bastos, Pandrea și Cardinal, mai mult sau mai puțin înrudite de casa de discuri înființată de Volodea Biri (dar mai ales de grafica sa dada-goth).

PS: Cântecele Las Poftas aici, Cold Brats aici.

4/5

Albumul Ataxia, scos de Harlequin Jack

Se iau Chemical Brothers sau Moderat și se altoiesc cu Play & Win. Mai scriem numele cântecelor cu Caps Lock, că așa am văzut la Gesaffelstein, și astfel iese albumul unei trupe care și-a schimbat discursul muzical mai des decât Liviu Dragnea funcțiile publice fictive.

2/5

Cântecul „Superheroes”, scos de Adam's Nest

Trioul ieșean e intrigant prin nehotărâre: caută sensibilități dream pop în zona unor Beach House, în același timp riff-urile de chitară rece trimit la Travis, iar timbrul vocalistului e Southern goth (în acest sens, cea mai bună dovadă e single-ul „Baby Doesn't Love Me"). „Superheroes", în schimb, e o baladă nu-metal fără ambiții lirice („Do not give up, This is not what Superheroes do" e acel citat de pus pe cănile din metal), prozaică și meschină. De urmărit evoluția băieților, însă.

2/5

Albumul Melodii de neuitat/Amintiri de pe Pământ, scos de Zmoalăcazan

Rapul post-modern local la înălțime, ca de obicei: metafizic („Pe vremea când oamenii puneau popicele înapoi, / am aflat (că) inconsecvența se tot cuibărește-n noi"), acid politic („Să moară fiicele fete zglobii, / ce aleargă pe câmpii / după un fluture imens, / care-i sifon la caralii") și întotdeauna tragicomic („24 de ore liniște că aici se repetă de zor, / pentru când vine Apocalipsa călare pe fiare tari, cum e Rowenta, / și ambiția luptă cu condiția să n-o dăm cu bani d-acasă, / bagă capu' ca după mere-n viața rămasă, / vântu’ bate singur strada crudă, / ca nebuni în pijamale evadați prin geamu' budei). Altfel, (prea) puține lucruri se știu despre proiect și băieții implicați.

5/5

Cântecul „Nouă”, de la Byron

Vorbeam într-un episod mai vechi despre virajul către Adult Contemporary al lui Dan Byron & Co., iar al doilea single din ultima vreme vine ca o confirmare, o baladă romantic-desuetă, sentimentalizată excesiv („Uită-mă de tot, zi că nu exist / Fă-ți bagajul și trage ușa după tine / Ocolește-mă de-acum ca pe un străin / Și nu veni înapoi când ți-o fi mai greu"). Cu puțină îndrăzneală la compoziție, byron poate cuceri fulgerător radiourile comerciale. Ar fi păcat să nu încerce.

2/5

Cântecul „Turning Tables”, de la Maru

Pop lejer și dulceag, dinspre Phil Collins către Ellie Goulding & First Aid Kit (plus un strop de Lorde sau Feist): „I always wondered why life / Keeps on turning tables / In the middle of your life / When you thought you got it right" – e oarecum și povestea proiectului Dianei Moraru și al producătorului Viky Red, început acum vreun an în mai mult sau mai puțin alte coordonate.

3/5 

Cântecul „Nesimțit”, de la Mark Stam

„Moldova are talent” e tot mai evident că-i mai mult decât numele unei emisiuni, e o metaforă a ultimilor ani, iar nume precum Irina Rimes, The Motans sau Carla's Dreams sunt suficiente în acest sens. De acolo a apărut și Mark Stam, puștiul care a semnat anul trecut cu Global Records, an în care efectiv a îngenuncheat radiourile comerciale cu „Impar" – ecou (iarăși o metaforă?) la stilul lui Liviu Teodorescu, starul primei ediții „Vocea României".

Pop sofisticat, isteț & îndrăzneț al copiilor crescuți printre Hypebeast, Pharrell, Selena Gomez, Rita Ora, „We Found Love" sau Ariana Grande: „Nu am mulți bani gheață / Dar destui să-ți cumpăr o înghețată / Să ieșim la plimbare / Și să-mi șoptești în valuri de mare / Am luat zile din Vamă / Și am pus câteva după ușă la rece / Pentru vreme înnorată / Să avem când pelicula vieții se trece". Plus ceva conștiință socio-politică? „Avem rachete ca la știri / Alimentate cu amintiri" sau „În buzunarul din piept / Ascundem față de omenire / Documentul secret / Suntem milionari in Crypto Iubire."

4/5

Unde-i vezi?

Adam's Nest cântă pe 28 Martie la Taverna Music Pub din Iași. byron are turneu în Germania, între 8 și 17 Aprilie, Maru cântă pe 6 Aprilie la Grădina Eden, iar Mark Stam pe 28 Martie la Kruhnen Musik Halle din Brașov.


Fotografie principală de YANA

28 martie 2019, Publicat în Arte / Muzică /

Text de

  • Mihai TițaMihai Tița

    Filmele turcești & japoneze. Orașul după ploaie. Dylan, Jobim, Salam. Îl găsiți și pe blogul personal, supraelastic.


Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK