Actual

Ce se mai aude toamna asta în muzica românească?

de Mihai Tița

Deși mai degrabă săracă în paradigma pop (Delia și Inna aveau să scoată ceva mai târziu două single-uri cel puțin intrigante asupra cărora voi reveni în lista următoare), luna octombrie a compensat pe cealaltă parte (underground, vezi Doamne). Single-uri de ținut minte de la câteva trupe tradițional-alternative (OCS, Coma & Luna Amară), dar și un experiment al unora care încearcă teritorii nu prea umblate pe-aici – Greetings Sugar au compus câte un cântec pe săptămână atacând în cheie lo-fi zone precum new wave sau krautrock, iar Alin Zăbrăuțeanu și Dez Chincișan au regândit acustic cântece synthpop de la Omelette. Altfel, Fine It’s Pink nu ies din rețetă, Eyedrops parcă vor să prindă din urmă Robin and the Backstabbers, care Robin s-a apucă să vorbească urât. Urâțel-ish, de fapt. Iar DOC a scos printre cele mai bune albume hip-hop din ultimii mulți ani.

Cântecul „Make the Best of It” de la Greetings Sugar

Proaspătul duo nu se lasă, deși primul lor album promițător & (faux?) sofisticat nici nu s-a răcit bine, iar luna trecută au scos o serie de cântece, toate exerciții (la limită, pastișe) în estetici krautrock, post-rock și, în cazul acesteia din urmă, new wave. Poate cea mai reușită, joaca unor smalltown boys resuscitați via rivierele engleze și LCD-urile cromatice ale timpurilor noastre se termină chiar neașteptat cu o fredonare chanson nostalgică. Foarte familiară. PS. Povestea (sau experimentul) continuă în fiecare zi de vineri, pentru că Greetings Sugar produc câte un cântec pe săptămână.

4/5 ❤

Cântecul „Killer” de la Fine, it's Pink

E prima dată când aud „I’m a predator” într-o melodie și cred că e un singur motiv pentru asta: nu sună deloc bine. Hunter, Bird of Prey sau poate chiar Maneater? Altceva. „Flaccid muscles”? Oh, nu. Apoi un naiv & grandios „I’m a poet”. Nu știu, zău... „Ești jumătatea mea, nu spune că nu-i așa / Căci sunt o criminală, vreau să mă iubești / Nu e nimic personal, sunt fată cuminte / Vreau doar să mă iubești”. Ce vreau să zic: trioul din Iași cred că a știut dintotdeauna că versurile nu-s atuul lor, de aceea e și păcat să tot forțeze după atâta timp – vocea Ioanei Lefter merită mai mult. Altfel, atmosfera e aceeași: Warpaint executat destul de neutru.

2/5 ❤

Cântecul „Ia mai du-te-n pizda mă-tii cu pădurea ta cu tot” de la Robin and The Backstabbers

Excitați poate de furia-memă Sex Pula Pistol a sezonului vară/toamnă, Robin și ai lui au ieșit (binevenit și necesar, la drept vorbind) din zona de confort pentru un exercițiu sarcastic și realmente îndrăzneț (dacă pot fi și eu sarcastic) pentru publicul lor „finuț” („Ia mai du-te-n pizda mă-tii cu Berlinul tău / Vama ta Veche cu tot”), creativ & corporate („Ia mai du-te-n pizda mă-tii cu deadline-ul / bugetul tău cu tot”) și implicat social („Ia mai du-te-n pizda mă-tii cu istoria ta medicală / educația ta cu tot”). Altfel, cântectul e unul despre orice, dar mai ales despre faptul că e un test. De piață, probabil.

3/5 ❤

Cântecul „Focuri” de la Luna Amară

Postarea pe Facebook din luna mai scrisă de Mihnea Blidariu a ajuns, abia luna asta, single. Nervoasă, împotriva mașinăriei, arogant mesianică („Și-n tot ce voi spune și-n tot ce voi face / Am să-l chem în lumină pe cel care tace / Nu zace / În mine gând mai prezent / Decât gândul la omul ignorat și absent”) și confiado isterică („Să fim cuminți / Să fim de treabă / Să fim oameni buni / Nu mai e o opțiune-n casa asta de nebuni”), cum îi șade bine oricărui cântec de protest alt-metal care în cel mai rău caz provoacă un apel la 112 din partea vecinilor stresați de volumul boxelor celui care îl ascultă. Bașca, Mihnea & co. se tot învârt în cerc din 2004 încoace: „Gura strâmbă, ochii triști / Doar așa tu mai exiști / Lumea-ți spune să te vinzi / Gustul banilor să prinzi / Să câștigi și să riști / Cum mai reziști?” („Dizident”, de pe albumul Asfalt)

2/5 ❤

EP-ul With a Rose, With a Fire de la Jazzadezz

A trecut destul de mult timp de când n-am (prea) mai auzit despre Jazzadezz, proiectul acela electro-cranberrian care a scos două albume relativ intrigante pentru intersecția dintre new wave și alternative, iar în 2012 s-a oprit. Alin Zăbrăuțeanu și Dez Chincişan, doi dintre membrii inițiali, resuscitează proiectul cu reinventări acustice la patru cântece ale celuilalt proiect al lor, Omelette. Calde & nepretențioase, cu „Luna” care iese iarăși în evidență ca unul dintre cele mai bune cântece românești din ultimii ani – poate și pentru că e singurul al lor în limba nativă?

5/5 ❤

Cântecul „Icar” de la Coma

O extensie cel puțin la fel de nostalgică la „Dor”, doar că la ritm scăzut contemplativ, noul single al băieților e încă o dovadă că pot varia rețeta spre infinit: compoziție fără cusur, peste care se toarnă vocea caldă a lui Cătălin Chelemen – una cât o generație, aș zice – și versurile tot mai mature din ultimii ani. Ascultă-l aici.

4/5 ❤

Cântecul „Iepurele Ateu și Proasta Ţestoasă” de la Omul cu Șobolani

Nu e vreo noutate, celor de la OCS le plac fabulele. De la „Antimiorița” la „Maimuța internațională” sau „Căprioara acerbă” au trecut dinspre sarcasm & revoltă adolescentine către substrat socio-politic, religios sau existențial. E normal, băieții au mai crescut, iar proaspătul single, cu trimitere evidentă către Esop, e despre iubire și cum să n-o iei prea în serios („S-au luat la întrecere, ghici cine a câștigat? / El nu, ea nu, Universul iar s-a sfărâmat”), futilitate („Vezi că stai pe o plajă goală, înconjurat de mic / Vezi că stai pe o plajă goală, atât voiam să zic”) și alte câteva lucruri la fel de importante.

3/5 ❤

 

Albumul Eu de la DOC

Deși o bună parte din hip-hopul nostru a prins riduri creștin-naționaliste, cam la fel de false precum cele gangsta din jurul anilor 2000, noul disc al lui Vlad Munteanu e o arcă peste timp care leagă „aroganțe” adolescentine cu frustrări ale maturității, iar Eu e, pe lângă (poate) cel mai personal, discul la care mă așteptam de ceva vreme din partea lui, urmărindu-i retorica tot mai rațională, rece și nostalgică: „20-14 mă ia Smiley la el, bun motiv cât să mă ia mulți alții la miel / Dar eu simt că-mi pun singur gratii la cer, dacă fac ce vor ei, plus că scuze nu-mi cer / Că sunt competitiv și scopu-i un țel, sunt un fel de detectiv și am un carnețel / Unde notez chestii ce trebuie bifate și le atac pe toate cu Nasa, Vlad, Del.”

4/5 ❤

Cântecul „Departe deja” de la Eyedrops

„S-au adunat nori / Și tu simți fiori” poate nu e cea mai promițătoare rimă cu care să începi un cântec, iar mai departe riff-urile #arctickeys de manual nu aduc niciun motiv să asculți a doua oară noul single scos de cei cinci băieți care nu reușesc să depășească lirica adolescentină și previzibila etichetă de „Robin la discount”. Dar poate tocmai de aceea li se potrivește „noul” nerv, măcar acoperă nelămuriri candide de genul: „Te-aruncă strada-n casă / Te strânge cumva”.

2/5 ❤

Unde-i vezi?

Fine, It’s Pink cântă pe 22 Noiembrie la WESTroom și pe 4 Decembrie la Expirat, alături de We Singing Colors. Robin & the Backstabbers au o perioadă plină: pe 23 Noiembrie la Cafeneaua Artiștilor din Buzău, pe 29 la Charger Classic Bar din Craiova, pe 30 la The Note din Timișoara și pe 8 Decembrie la Form Space din Cluj-Napoca. Luna Amară cântă pe 22 Noiembrie în Control Club, pe 23 la Rock Halle din Constanța și pe 24 la Cult din Craiova.

Pe Coma îi poți vedea pe 8 Decembrie la Aby Stage Bar din Râmnicu Vâlcea. OCS cântă pe 24 Noiembrie la Underground din Iași, iar Eyedrops pe 2 Decembrie la Deanes Irish Pub & Grill și pe 18 la Expirat.


Credit foto: ID 111046182 © Milkos | Dreamstime.com

de

  • Mihai TițaMihai Tița

    Filmele turcești & japoneze. Orașul după ploaie. Dylan, Jobim, Salam.

21 November 2018 ora 13:00


Tag-uri


X Revista Scena9