Publicat pe 6 iulie 2016

Shakespeare, Cormac McCarthy, Cehov, Morris Panych, Eliade, Hamish Linklater, Edward Albee, Emil Botta, Samuel Beckett, Matei Vişniec, Tennessee Williams, Venedikt Erofeev, Harold Pinter. Piese scrise acum 400 de ani, texte publicate în premieră în 2013. Dramatizări ale unor romane faimoase, puneri în scenă ale unor poezii puţin cunoscute. Drame, comedii, musical-uri, teatru-dans. One man / woman – show-uri, spectacole cu distribuţii vaste.

Pare portofoliul unui teatru venerabil, cu gust pentru clasici, dar şi pentru experiment, care beneficiază de spaţii mari de joc şi de o logistică pe măsură. E, de fapt, oferta unteatru, instituţie care există abia din 2010. În primii 5 ani, a funcţionat într-un spaţiu minuscul, undeva în spatele clădirii CEC. Din toamna lui 2015, s-a mutat la etajul doi al unei clădiri de pe malul drept al Dâmboviţei, pe lângă Piaţa Naţiunilor Unite. O sală de spectacol de 90 de locuri, plus un bar/spaţiu de concert ce poate primi 80 de oameni, găzduiesc, în acest moment, cel mai consistent şi semnificativ teatru independent bucureştean apărut de la Green Hours şi Act încoace. În rolul lui Voicu Rădescu/Marcel Iureş, îi găsim pe Andrei şi Andreea Grosu, patroni & regizori & barmani & tot ce e mai e nevoie pentru buna funcţionare a stabilimentului. 

În multe dintre rolurile principale ale spectacolelor din repertoriu, sunt de găsit Richard Bovnoczki (vedeta locului, cel mai jucat actor unteatru şi unul dintre cei mai buni din teatrul românesc al momentului), Florina Gleznea (impresionantă în Cinci ore cu Mario şi Blackbird), Mihaela Trofimov (excelentă în Livada de vişini şi La ţigănci), Nicoleta Lefter (tur de forţă în Un tramvai numit dorinţă şi Trei femei înalte), Sabrina Iaşchevici (protagonistă în Trădare şi Ce zile frumoase), Liviu Pintileasa (remarcabil în Un tramvai numit dorinţă şi Livada de vişini), Cristina Casian & Corina Moise (memorabile în La Ţigănci şi Livada de vişini). E rost şi de guest stars: Şerban Pavlu (antologic în The Sunset Limited), Constantin Cojocaru (obsedant în Blackbird) şi Lari Giorgescu (copleşitor în Poezia visului).

Parte din farmecul locului e dat de felul în care, pentru fiecare nou spectacol, scenografii reuşesc să reinventeze spaţiul de joc, să aşeze mereu altfel gradenele pe care iau loc spectatorii. Varietatea repertoriului îşi are corespondent în prospeţimea cu care regizorii, provocaţi probabil de puținele mijloace existente într-un teatru independent, abordează textele. Nu e loc de rezolvări banale când ai de montat un Cehov şi ai la dispoziţie doar o masă cu scaune, câteva scânduri şi două-trei reflectoare! Relaţia spectator-actor e, și ea, privilegiată de apropierea fizică ce focalizează atenţia şi creează intimitate. Pe modelul noului val din cinema-ul românesc, minimalismul pieselor de la unteatru cultivă esenţele şi dărâmă ipocriziile. Genul de artă mişto care te stârneşte, te pune pe gânduri, te emoţionează, te nelinişteşte.

***

Stagiunea unteatru 2015-2016 programează, în iulie, două premiere:
Vandalul de Hamish Linklater, regia Andreea Vulpe 
Liliom de Molnár Ferenc, regia Kovács Zsuzsánna 
Programul tututor spectacolelor e de găsit pe site 

Între 27 şi 31 iulie, se întâmplă Zilele Teatrului UNTEATRU. Din programul, încă nedefinitivat, vor face parte: vernisajul unei expoziţii foto de Adi Bulboacă, concerte Byron şi Maria Răducanu & Maxim Belciug, conferinţe, reprezentaţii ale celor două premiere mai sus amintite şi ale altor piese din repertoriul curent:
Hamlet, adaptare după Shakespeare, de Alina Berzunteanu, Richard Bovnoczki şi Peter Kerek 
The Sunset Limited de Cormac McCarthy, regia Andrei şi Andreea Grosu
Livada de vișini de Cehov, regia Andrei şi Andreea Grosu 
Are nevoie de multă atenție de Martin Crimp, regia Sânziana Stoican 
Veghe de Morris Panych, regia Dan Lăcătușu
 
Fotografie de Adi Bulboacă

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK