Video

Cum ne apropie realitatea virtuală de realitatea socială

de Ana Banu

Toamna asta a avut loc în Camden, Maine (SUA) un festival internațional de film documentar  - CIFF, Camden International Film Festival. Orașul-sat american de pe malul golfului Maine, cu deschidere la Oceanul Atlantic, are vreo 5000 locuitori, dar pe timp de vară numărul se triplează. Corpul orașului e străbătut de o stradă principală, lungă, de la motelurile de la intrare până în centru, la cinemaul restaurat din 1984. Festivalul se întâmplă din 2005. În cele patru zile, orașul duduie de fețe și vârste care migrează de la un eveniment la altul - aproximativ 100 de proiecte de non-ficțiune, dintre care cel puțin jumătate sunt regizate sau co-regizate de femei.

De câțiva ani, realitatea virtuală își tot face loc în lumea filmului, dar experiențele de VR (virtual reality) sau AR (augmented reality) care dau pe spate la modul în care o face un film bun, sunt rare. Asta pentru că în experiențele imersive e vorba mai mult despre logica de gaming, decât despre storytelling, cu care suntem obișnuiți. Conceptual, tehnologia ne este încă relativ straină, deși dă târcoale de când cu apariția ochelarilor VR și Hololens în 2016. Puțini artiști reușesc să pună în aplicare o experiență care să susțină curiozitatea și atenția vizitatorului pe parcursul a mai multor minute.

CIFF are un program dedicat poveștilor imersive care se numește Storyforms - Tribeca (SUA) are Tribeca Immersive, Sheffield Doc/Fest (UK) are Alternate Realities și Raindance (UK) are Raindance VR. Am vorbit cu Sean Flynn, programatorul Storyforms despre câteva dintre proiectele care au fost selectate anul ăsta. Pe lângă proiecte ușurele, dar atractive, de genul ListenTree, povești plantate în scoarța copacilor care se activau când îi îmbrățișai, atenția vizitatorilor Storyforms s-a adunat în jurul a trei proiecte: Fireflies, Terminal 3 și ManicVR. Toate trei reușesc, în felul lor, să utilizeze tehnologiile imersive pentru a-și aprofunda conceptul și a crește gradul de conștientizare asupra temei pe care o abordează.

TERMINAL 3

Creat de Asad Malik, Terminal 3 e un documentar interactiv de realitatea augmentată care explorează identitatea musulmană în America de Nord prin perspectiva ofițerilor de tranzit din aeroport. Punându-ți ochelarii Hololens (care suprapun informație digitală pe realitate), devii ofițerul care pune întrebări personajului musulman care vrea să (re)intre în America. Interogatoriul are două direcții de întrebări (ambele plutesc în fața ta, în spațiul digito-real) - una care umanizează personajul-hologramă, cealaltă care îl dezumanizează.  La final, vizitatorul, pus în poziția de autoritate, decide dacă îi permite personajului să intre în țară.

FIREFLIES: A Brownsville Story (beta)

În Centrul Comunitar din Brownsville, Brooklyn/ New York, 40 de tineri au participat, timp de 2 ani, la workshopuri care i-a invațat să codeze, recreând, astfel, în spațiu virtual, geografia Brownsville și locuitorii tăi. Amenințat de gentrificare, comunitatea încearcă, cu ajutorul proiectului Fireflies, să se folosească de ultimele tehnologii (și fondurile aferente) pentru a stimula comunicarea între actorii implicați în construirea locuințelor sociale și locuitorii comunității. În Brownsville găsești cea mai mare concentrare de locuințe sociale (public housing developments).  Nicholas Pilarski, creator de film documentar și activit al mișcării Black Lives Matter, este coordonatorul proiectului.

MANICvr

ManicVR este o experiență hiper subiectivă ce durează 15 minute. Felicia și Francois, două personaje reale, suferă de afecțiune bipolară și sunt fratele și sora regizoarei Kalina Berlin din Canada. Ghidați de vocile celor doi luate din înregistrări audio lăsate surorii lor, vizitatorul intră în peisajul psihic al celor doi, experimentând visceral stările ciclice de pierdere a controlului asupra realității a celor doi. Pentru ManicVR, Karina a fost inspirată de Chalk Room a lui Laurie Anderson.

Despre toate aceste proiecte, dar și despre cum contribuie noile tehnologii la crearea unor povești care să crească empatia și să ne facă mai receptivi la probleme ale lumii în care trăim, aflați din materialul de mai jos:

X Revista Scena9