Camera9

Trei filme scurte pentru nopți lungi

de Irina Trocan

Se apropie sfârșitul lunii august și, odată cu ea, se încheie și concursul nostru de scurtmetraje. Mai aveți două săptămâni la dispoziție pentru a vă înscrie scenariile, timp în care, poate pentru inspirație, poate pentru avânt, puteți să aruncați un ochi pe scurtmetrajele preferate ale unor selecționeri de filme. Prima ne-a răspuns Irina Trocan, selecționer timp de șase ani la Next Film Festival, iar filmele pot fi urmărite în întregime online.

Între regizorii americani independenți umblă un aforism care, de fapt, e valabil pentru cine nu face filme în scop comercial: „You take the money, you lose the power”. Scurtmetrajele au mult mai multe șanse să apară spontan - nu să fie realizate spontan, că e mult de muncă la orice fel de film, dar să poată fi făcute cu mijloace moderat-modeste pentru că i-a venit cuiva o idee de film și a crezut în ea și a convins niște prieteni talentați să muncească împreună. Pentru public, vizionarea de scurtmetraje e o ocazie să primească filmele deschis, fără așteptări setate în loc de campanii de luni de zile, fără trailer-e și nume de regizori scrise cu litere mari între două frunze stilizate de palmier, să fie doar ei și ecranul. Cred că o confirmare din partea unor spectatori de scurtmetraj pentru talentul realizatorilor poate fi un indicator de talent mai sincer decât status-ul profesional.

In Private

Două cupluri la o masă, cu băuturi în față. Bullshit talk pseudointelectual. Gazdele sunt un scriitor pe cale de a fi publicat și partenera lui. Oaspeții sunt editorul care urmează să-l publice – artiștii n-au șefi, dar „șeful” – și partenera lui cu o istorie de relații cu tipi importanți și dificili. Pare genul de discuție în care toți se implică să-și spună părerea – mai puțin prietena scriitorului, care tace și privește cu un aer de „nu-mi vine să cred că asta încă e temă de dezbatere” –, dar de fapt sunt orgolii și ierarhii profesionale în joc. Scenariul e simplu, tradiția lui e lungă – de la Who's Afraid of Virginia Woolf cel puțin, dialoguri atent scrise ca pentru o piesă de teatru, însă filmate cu atenție la încadraturi și interpretate de actori ca și cum știu că sunt urmăriți de cameră de aproape. Efectul e garantat, pentru oricine a auzit tâmpenii autocomplezente de la oameni neobișnuiți să fie contraziși.   

In Private

I Love Sarah Jane

Un film cu Mia Wasikowska plin de imaginație, adică nu Alice in Wonderland de Tim Burton. Niște puști într-un cartier lovit de epidemie de zombies par să fi rămas să-și poarte singuri de grijă. N-au în jur figuri paterne evidente, mai puțin prezentatorul TV care anunță în cea mai plictisitoare voce ultimele știri și ce ar fi de făcut. E momentul ăla la ceva timp după apocalipsă când rănile încă sunt proaspete și craterele din pământ încă mai scot fum, dar pericolul maxim a cam trecut și supraviețuitorii suferă de apatie, că doar n-au de ce să muncească pentru viitor. Pe acest fundal dezolant, un băiat e îndrăgostit de o fată și e destul de greu să obțină un mood romantic când se aud în apropiere urlete de zombi.

I Love Sarah Jane

.SUB

Doamna Bamako a imigrat într-o țară pe care n-o putem recunoaște după limbă (se aud engleza, franceza, germana – deci haideți să îi spunem Europa de Vest). Are o mare problemă de comunicare și, totodată, o problemă de employability, deși munca ei de imigrant recent presupune doar efort fizic tăcut: nu îi merg subtitrările. Când funcționarii vorbesc cu ea, vedem pe ecran traducerile-text ale monologului lor, dar când ea vorbește – din cauza unei încurcături la Biroul de Descărcări – nu vedem decât puncte-puncte. După toate filmele sentimentale despre cum se pierd imigranții în hățișul birocratic occidental, .SUB e ca o glumă un pic amară între cunoscători. Fiecare situație-clișeu de film european (bazată pe probleme reale pe care nimeni nu le mai rezolvă odată in real life) e transformată în umor negru cu typeface-uri și software-uri proaste – de asemenea lucruri depinde societatea să fie dreaptă și  primitoare pentru toți.

.SUB

Foto main: movie still din I Love Sarah Jane

X Revista Scena9