Actual

De ce (trebuie) să mergi la Visual Playground?

de Emilia Barbu

Între 2 și 13 aprilie Bucureștiul devine cel mai fierbinte punct de design și ilustrație din Europa: cea de-a șasea ediție a festivalului Visual Playground aduce în oraș nouă artiști din toată lumea ale căror nume ne dau fiori (plăcuți) pe șira spinării. Vorbim despre Emiliano Ponzi, Jose Lorenzo,  Studio MUTI, Magoz, Jordan Metcalf, Futura Studio, Vasjen Katro sau Handsome Frank, care vor ține atât workshop-uri intensive pentru cursanții selectați în această echipă a viitorului, cât și conferințe adresate publicului larg și posibil mai puțin înclinat către desen. Și vorbim despre un eveniment recomandat atât de Eye Magazine, cât și de Digital Arts, niște repere absolute în domeniul culturii vizuale.

Între 6 și 7 aprilie mentorii de la workshop-uri vor da din casă despre experiențele lor ca oameni, antreprenori, artiști sau super-eroi aterizați din întâmplare pe această planetă. Designerul și directorul creativ Ivan Garcia, co-fondator Futura Studio, va ține o cuvântare sugestiv intitulată I never listened to Pink Floyd” („N-am ascultat niciodată Pink Floyd”). Futura este un studio creativ independent născut în 2008 în Mexic, îmbinând spiritul artistic al lui Ivan cu abordarea practică a lui Vicky Gonzales, cealaltă jumătate a studioului. Fac în principal branding și design care nu doar că arată bine, dar mai are și principii: de exemplu refuză să lucreze cu orice fel de politicieni, pentru instituții religioase sau companii de jocuri de noroc. Iar partea cea mai distractivă este că Ivan Garcia a fost crescut într-o familie și o comunitate de Martori ai lui Iehova, din care a scăpat la o vârstă relativ fragedă și și-a croit acest parcurs creativ în viață. Parcurs care îl va aduce până hăt, la Visual Playground.

Apoi Clinton Campbell și Brad Hodskiss, fondatorii MUTI, studio creativ de ilustrație și design din Cape Town, vor mărturisi despre cum „My mother doesn’t know what I do for a living” („Mama mea nu înțelege cu ce mă ocup”) - mai știm noi câteva. Jon Cockley, de la agenția de ilustrație Handsome Frank (care lucrează cu cei mai buni artiști de pe 5 continente) va vorbi despre „The Business of Illustration” („Ilustrația ca afacere”). Și că veni vorba despre cei mai buni artiști: ilustratorul ilustratorilor Emiliano Ponzi, graphic designer-ul albanez Vasjen Katro, Magoz - ilustratorul originar din Barcelona, de unde vine și Verònica Fuerte, reprezentanta studioului creativ Hey, vor împărtăși și ei din experiențele lor extinse de viață artistică. Și dacă simțeați nevoia și de o infuzie de design de litere, îl vom avea și pe Jordan Metclaf, designer grafic și mânuitor de litere originar din Africa de Sud, dar și pe AKACORLEONE, hibrid de origini portughezo-elvețiene, care va semna și un mural cât să mai dezmorțească Bucureștiul un pic. O să fie intens și va merita.

Fun fact: unul dintre cursanții ediției trecute, ilustratoarea Maria Surducan (pe care poate o știți din campaniile fără număr făcute pentru Cărturești sau din cărțile minunat ilustrate și publicate la Editura Vellant) e anul ăsta membru al echipei organizatoare de minuni. Și, de exemplu, își amintește că ce a impresionat-o cea mai tare la Visual Playground a fost „competivitatea colegială dintre participanții la workshop și generozitatea speaker-ilor. Am putut să îmi cunosc idolii și să constat că sunt minunați. Iar workshop-ul de lettering al lui Tobias Hall a fost un moment de achievement unlocked, pentru că eu am crezut toată viața că e foarte-foarte-foarte greu să faci design de literă și s-a dovedit că, dacă ai un pic de rigoare și respecți un set de reguli foarte simple, e foarte distractiv”

Așa, și? De ce să mergi?

E despre viață

Indiferent dacă ai sau nu vreo tangență cu lumea artistică (deși cel mai probabil ai), conferințele organizate la Visual Playground reușesc să atingă atât latura tehnică a meseriei vorbitorilor, cât și (mai ales) cea umană: la ediția trecută îl priveam pe scenă pe Tobias Hall, o somitate a lettering-ului care a vorbit mult, bine și vizibil emoționat despre anxietate și toate problemele mentale pe care le-a avut și le are printre litere frumos desenate. Malika Favre, ilustratoarea de origine franceză care a cucerit lumea cu estetica ei colorat-erotico-minimalistă și acele coperți New Yorker, ne-a fermecat pe toți, nu doar cu desenele și personalitatea ei magnetice, dar și cu experiențele care au format-o, respingerile, momentele grele, termenele limită aproape imposibile, arta politică sau trecerea de la munca într-o agenție la cea de independent. Așa cum ne-a povestit cu aceeași candoare și despre cum strabismul cu care s-a născut i-a determinat multe dintre alegerile în viață. Hedof ne-a învățat cum să ne jucăm cu propriile limite, Mattias Adolfsson ne-a introdus în minunata lume miniaturală de personaje, structuri alambicate și mici evenimente cu efect domino pe care o construiește cu tot atâta umor cu care vorbește. Fiecare speaker vine cu o abordare și o experiență diferită care gâdilă în mod plăcut multe corzi. Cert e că nu rămâi nepăsător și rece.

„Visual Playground este un fel de tornadă în care simți toate sentimentele din lume. Ce mi-a rămas cu siguranță în minte este emoția pe care o au unii (aș îndrăzni să zic chiar majoritatea) speakeri înainte să se urce pe scena de la conferință. Au emoții, au nevoie să vorbească cu cineva, să pună întrebări, să verifice - pe scurt, sunt și ei oameni. Și ăsta-i cel mai important lucru cu care plec acasă după fiecare zi de VP - că suntem cu toții oameni care fac lucruri pentru alți oameni. Iar experiența este de neuitat.”

Romina Banu, fotograf, PR&Communication Jedi

„Mie mi-a rămas în creier workshop-ul lui Debbie Millman și cum a pus Radiohead toată ziua in her successful attempt at chipping away at our souls. M-a mișcat acel workshop cum m-au mișcat puține lucruri în viață. Abilitatea ei de a scoate la suprafață niște lucruri atât de personale din partea tuturor celor prezenți acolo mi-a literalmente rupt mintea.” 

Paula Rusu, rupătoare la rândul său de minți, ilustratoare și graphic designer

E despre comunicare, comunitate și un pic de curaj

Pentru că nu doar că poți să asculți cuminte pe scaun niște super eroi ai designului si ilustrației, dar la sfârșit poți să bei și o bere cu ei și să stați la taclale pentru că, ce să vezi, sunt și ei tot oameni. Doar că nu sunt tocmai oamenii pe care-i întâlnești de regulă la cafeneaua de la colț. Nu în București, cel puțin.

Apoi, în acele două zile este concentrată nu doar o cantitate impresionantă de informații, stimuli, cafea și ocazionalul alcool, ci și toată crema artistică și creativă a momentului: de la participanți, la speakeri, curioși sau parteneri, sunt toți acolo. Așa că fie că vrei să le ceri un sfat, un autograf sau un contact (chiar și o brichetă), ăsta este momentul.

Mie mi-a rămas în cap seara de după conferința #2, de la Expirat, când toată lumea, obosită și cu treabă pe a doua zi, a rămas la băut și povestit. S-a vorbit despre anxietăți, filme, Lalaland versus Moonlight, de ce au taximetriștii de peste tot din lumea asta poze așa dubioase de profil, dacă e ok să porți parfum vara (Malika spune că da).”

Miruna Modîlcă-Belgun, graphic designer

Apoi sunt acele motive evidente

Cum ar fi faptul că Studio MUTI a lucrat cu branduri ca Adobe, Facebook, Time Magazine, Google, Nike sau Red Bull. Sau că Futura Studio revoluționează cu fiecare unghi ideea de design și packaging. Nici cu faptul că Handsome Frank îi reprezintă pe câțiva dintre cei mai buni ilustratori și creativi de pe planeta Pământ (incluzându-i, desigur, pe Jean Jullien și Malika Favre) nu ne e rușine. Pe Emiliano Ponzi îl visează toată lumea, iar printre cei care au reușit să și lucreze cu el îi enumerăm pe The New Yorker, The New York Times, Penguin Books, Louis Vuitton, Armani, Gucci sau Ferrari. Lista poate continua pentru fiecare dintre invitați, dar mai bine o să povestească ei direct. Pe scurt par niște oameni care se pricep la ceea ce fac și care ne-ar putea și împărtăși un pic din acest savoir-faire. Și dacă se poate mai bine de atât, acest mai bine se poate întâmpla doar la următoarea ediție de Visual Playground.

Până atunci, însă, Visual Playground 2019 are loc în spațiul Mezanin și la Expirat Halele Carol, București, iar biletele și informațiile sunt de găsit pe  www.visualplayground.ro. Și tot până atunci, click pe galeria de mai jos, ca să vezi ce minunății fac invitații de anul ăsta.


Fotografii de Cătălin Georgescu, de la ediția 2017 a festivalului Visual Playground.

Imaginea principală este un detaliu din afișul festivalului.

de

  • Emilia BarbuEmilia Barbu

    Scrie, mâzgălește, bea vin și crede în mercur retrograd.

25 March 2019 ora 10:00


Tag-uri


X Revista Scena9