Între 5 și 11 noiembrie are loc la Alba Iulia Marea Unire a Creativilor: o conferință a hub-urilor culturale din Italia, Estonia, Portugalia, Suedia și Serbia, plus o serie de workshop-uri pentru tineri între 15 și 25 de ani (înscrierile se fac până duminică, 28 octombrie, aici), urmate de un mini-festival organizat chiar de participanți. Organizatorii spun că Unirea Creativilor e un proiect strategic, care marchează începutul transformării orașului Alba Iulia într-un adevărat (și viu) hub cultural. Așa că am întrebat-o câteva lucruri pe Cristina Nichimiș, project manager al Marii Uniri a Creativilor.

Cum arată și ce face un creativ? 

Îmi place să cred că nu arată într-un fel anume. Imaginea pe care o au probabil mulți în minte, a creativului cu șosete colorate și pe bicicletă, e un clișeu ☺ Pentru mine creativitatea înseamnă curaj, sinceritate și intuiție și asta poate veni în diferite forme.

De ce Alba-Iulia?

E foarte simplu: pentru că eu sunt din Alba Iulia și pentru că sunt convinsă că acest oraș are un mare potențial de dezvoltare în această zonă și în multe altele. Dar și pentru că acolo am găsit, în administrația publică, oameni deschiși, care au fost și sunt dispuși să investească în acest domeniu și să investească în oameni care vor să schimbe orașul în bine. Există o serie de planuri pe termen lung la Alba Iulia cu privire la domeniul industriilor creative, există foarte multe spații care pot fi folosite în acest scop în Cetate – care arată chiar și pentru mine care am trăit acolo, absolut incredibil.

Care sunt industriile care se vor dezvolta în viitor la Alba cred că este o întrebare la care vom putem răspunde abia mai încolo, iar întâlnirea pe care o organizăm urmărește să ofere un răspuns sau o parte a acestui răspuns.

Ce-o să se întâmple la Conferința hub-urilor culturale?

La conferință sunt invitate să participe hub-uri culturale din 8 orașe din țară (București, Brașov, Cluj-Napoca, Galați, Iași, Oradea, Piatra Neamț și Timișoara) și din 5 țări europene (Serbia, Italia, Estonia, Suedia și Portugalia), care vor împărtăși celor prezenți din experiența lor și din lecțiile învățate în proiectele pe care le-am dezvoltat fiecare în orașul, regiunea, mediul lor de lucru.

Ceea ce ne propunem prin această întâlnire, dincolo de simplul schimb de experiență, este să identificăm potențialele direcții de dezvoltare în viitor a domeniului industriilor creative la Alba Iulia, să punem în comun bune practici din țară și din străinătate, să învățăm din greșelile altora pentru a putea construi ceva durabil pe viitor aici.

„Marea Unire a creativilor”, așa cum am numit-o noi, este structurată în două părți: o primă zi care include un tur al Cetății Alba Carolina, urmată de sesiunea de prezentare a fiecărui hub participant și o a doua zi în care va avea loc o sesiune de brainstorming, un workshop aplicat pe potențiale direcții de dezvoltare a acestui domeniu la Alba Iulia, la care vor participa toți cei aproape 30 de reprezentanți ai hub-urilor invitate. Țin să le mulțumesc tuturor celor care au răspuns prezent la invitația noastră, cred că este mare lucru să vrei să împărtășești din lecțiile și din experiența ta și altora și să îi ajuți să crească.

Caponiera de la Apor, Alba Iulia

Ce poate face cultura pentru o comunitate? Care-i planul pentru Alba-Iulia?

Poate face lucruri extrem de benefice pe mai multe planuri. Dacă o luăm de la concret la abstract, în primul rând poate aduce bani în oraș și poate contribui la dezvoltarea serviciilor de diferite tipuri (dacă ne gândim doar la ce infuzie de turiști există în Cluj sau la Sibiu, de exemplu, în timpul festivalurilor care se organizează acolo și ce înseamnă asta pentru unitățile de cazare, masă etc.) și, în al doilea rând poate contribui la bunăstarea unei comunități, la creșterea coeziunii sociale, la creșterea nivelului de trai. Beneficiile pe care le aduce cultura într-un oraș nu sunt, însă, imediate, nu se întâmplă de azi pe mâine, au nevoie de susținere și de coerență la nivel strategic.

Caponiera de la Apor, Alba Iulia

Care sunt cele 5 ateliere pentru tineri? Ce o să învețe acolo?

Vom avea ateliere de video design/VJ-ing, marketing cultural, storytelling pentru film și TV, DJ-ing și design pe panouri interactive, susținute de tineri profesioniști, cu experiență bogată în cele cinci domenii de activitate. Ideea acestor workshop-uri este de a crea un grup de oameni care se pot implica, pe viitor, în viața culturală a orașului și care pot vedea, cu această ocazie, ce înseamnă să fii DJ, video designer, scenarist etc. și pot afla că și acestea sunt, ca multe alte profesii din zona creativă, opțiuni absolut valide de carieră.

Cel mai bun mod în care pot învăța asta este punând în practică ce au învățat prin crearea unui eveniment, de la cap la coadă, sub îndrumarea trainerilor. Rezultatul celor 5 zile de workshop va fi organizarea unui mini-festival în care fiecare participant la workshop va putea arată tuturor ce a învățat: unii dintre ei vor pune muzică, alții vor crea un proiect de video design, alții vor învăța cum se face un afiș de eveniment ș.a.m.d.

Am gândit această activitate foarte practică, foarte aplicată și foarte aproape de tineri în completarea întâlnirii hub-urilor, care merge pe o direcție strategică, de dezvoltare pe termen lung.