Pandemie / Coronavirus

Capitolul 2: Nick (Liverpool)

De Nick Tyrell, Oana Lohan

Publicat pe 10 iunie 2020

Joi, 23 aprilie

Nu prea știu cum să încep jurnalul ăsta. Deși slujba mea se bazează pe scris, urăsc să scriu la persoana I și n-am fost niciodată bun la asta. Dar lucrurile stau cam așa. De 2 ani, de când m-am mutat din Londra, sunt jurnalist la departamentul de politică locală la The Echo, principalul jurnal al orașului meu natal, Liverpool. E a 45-a zi de izolare pentru mine și o lună de când guvernul a instaurarea carantinei în țară. La începutul pandemiei, am primit la serviciu un Powerpoint care includea sfaturi ca stați la un metru unul de altul și spălați-vă pe mâini, așa cum ne încuraja guvernul. După două săptămâni, aproape toată lumea din birou, mai mult de 100 de angajați au fost trimiși acasă fără vreun plan sau reper de reîntoarcere. Toată lumea din Marea Britanie trebuie să stea acasă și să-și părăsească locuința doar când fac cumpărături și sport. Există zvonuri că ne-am putea reîntoarce la birou în iulie, dar asta pare o idee optimistă. Locuiesc în casa părinților mei în Liverpool și am o rutină destul de solidă: muncesc de acasă și mă delectez cu activități tipice clasei mijlocii anglofone din perioada pandemiei - gătit, sport, încercări deșarte de a învăța o limbă străină. În cazul meu, e spaniola, limbă pe care îmi propun s-o stăpânesc din timpul studenției, fără absolut niciun pic de succes, pentru că - simplu și scurt - sunt leneș. Ca mulți dintre prieteni mei, știu că sunt norocos că am un acoperiș deasupra capului și o slujbă (relativ) stabilă.  Deși locul unde muncesc s-a schimbat, sarcinile rămân aceleași. Îmi petrec zilele citind rapoarte, luând interviuri și navigând rețelele de socializare. Asta nu înseamnă că nu mă îngrijorez pe seama pandemiei. Vreau doar să evidențiez că, în comparație cu alții, viața mea rămâne în mare parte exact așa cum era înainte, într-una dintre cele mai stresante și haotice perioade din istoria recentă.

Vineri, 24 aprilie

Astăzi marchează coliziunea dintre două treburi care îmi monopolizează zilele din ce în ce mai mult. Grafice și Twitter. Am petrecut o bună parte din zi încercând să descifrez graficele care par să-și facă din ce în ce mai mult loc pe toate ecranele. Recent recâștigata importanță a graficelor la televizor, în ziare și peste tot pe internet a provocat o discuție pe Twitter despre ele. Conversație e un eufemism, pentru că de fapt, dialogul nu prea există. Avem de-a face în schimb cu o serie de monoloage care au loc în același timp, multe venite din partea unor inși care nu au niciun nivel de expertiză în medicină, informatică sau modelare matematică - dar care își împărtășesc oricum părerile, sus și tare. Într-un fel, graficele sunt subiectul perfect pentru o dezbatere pe Twitter. Îți atrag atenția și te fac să te oprești și să le examinezi. Sunt menite, de asemenea, să fie actuale, ceea ce e important  pentru o platformă ce urmărește fluxul și refluxul știrilor zilnice mai atent ca oricare alta. Pentru că graficele delimitează un eventual drum al pandemiei, sunt convins că mulți găsesc alinare în ele, sperând să deslușească posibilitatea unui final al acestei perioade. Mai mult decât atât, graficele sunt bazate pe modele științifice alcătuite de experți în domeniu. Cred că această ultimă calitate a graficelor le-a transformat într-un subiect cheie pe Twitter. Știința, sau cel puțin percepția noastră a științei, precisă și bazată pe reguli de neclintit, permite celor care se ceartă pe seama graficelor să fie convinși că au dreptate pentru că își argumentează părerile cu realități științifice, ca și cum interpretarea științei nu ar putea să difere. 

Dacă pare că folosesc graficele ca să vorbesc despre alte treburi, așa e. Graficele sunt cea mai puțin problematică parte a conversației din jurul lor de pe Twitter, iar dezbaterea despre grafice nu e deloc despre grafice. O privire rapidă asupra acestor dezbateri ne arată clar că, la fel ca majoritatea conversațiilor de pe Twitter, fie despre austeritate, imigrație sau activitatea comercială de după Brexit, graficele au devenit o ancoră pentru diferitele triburi care se perindă pe rețelele de socializare și se ceartă de luni, ani buni despre diferite nemulțumiri politice. Se zice că jurnaliștilor ar trebui să le placă la nebunie Twitter. Mie mi s-a părut mereu extenuant, acum mai mult ca niciodată, când toate subiectele care au dominat politica britanică de ani de zile par că au devenit probleme minuscule.

Sâmbătă, 25 aprilie

Acum, că mi-am revenit din critica violenta a graficelor (îmi cer scuze), mă simt mult mai sănătos la minte. De când cu carantina, vorbesc cu prietenii mei la telefon (sau pe Houseparty, Facebook Video Chat sau Zoom) mult mai des decât aș face-o în mod normal. Locuiesc de doi ani departe de prietenii mei cei mai apropiați, care țin și ei jurnale săptămâna asta. Mi-e dor de ei mai mult ca niciodată, dar mă bucur că vorbim mai mult. Toate lucrurile plăcute în perioada asta sunt eclipsate de un sentiment de vinovăție, când îmi amintesc că motivul pentru care suntem acasă e răspândirea unui virus. Azi, coronavirusul a omorât mai mult de 800 de persoane în Marea Britanie. Numărul, la fel ca toate celelalte numere de morți raportate în timpul pandemiei, e imposibil de vizualizat sau conceput. 

Duminică, 26 aprilie

Azi nu am avut niciun chef de scris. Nu pentru că sunt foarte supărat, ci pentru că mă simt plictisit și detașat de ce se întâmplă în jurul meu. Am alternat între fumat țigări pe treptele din fața casei mele și încercări de a citi una din multele cărți pe care mi-am propus să le termin în această perioada. Suntem în carantină de mai bine de o lună și grămada de cărți pe care nu le-am terminat e la fel de mare ca la început.  

Luni, 27 aprilie

A venit vremea să vorbesc despre alpaca. Sau despre lamă. Nu știu sigur ce e. Nu e vorba de vreo metaforă complicată legată de lumea în care trăim - graficele au bifat deja ambiția asta. Mă refer acum la faptul că vecinii mei au avut pentru câteva săptămâni o lamă în grădina lor. Pentru context, locuiesc într-o casă semi-detașată din Liverpool, cu o mică grădină. Locuința de lângă noi are o grădină cam de aceeași mărime cu a noastră și a devenit, în ultimii ani, casa unui grup de ponei care vin și pleacă. Uneori, poneii sunt transportați - ce bine! - să petreacă timp pe un câmp mai larg, undeva nu foarte departe de unde locuim. Lama e o noutate. Nu menționez povestea asta pentru că ar avea vreo legătură cu pandemia, ci pentru că a devenit o parte surprinzător de normală a zilei mele - și pentru că mi se pare foarte amuzant. O văd de pe geamul camerei din care lucrez și o aud în mod regulat. E extrem de bizar că e aici, dar a devenit partea mea preferată din carantină. Nu știu de ce vorbesc despre lamă azi, dar mărturisesc că nu s-a întâmplat nimic deosebit azi. Am petrecut mult timp citind în grădină după orele de serviciu și auzeam lama plimbându-se dincoace încolo. 

Marți, 28 aprilie

Azi trebuia să fie prima întâlnire de la distanță a consilierilor din Liverpool, ceea ce face parte din responsabilitățile mele la ziarul The Echo. Consilierii urmau să revizuiască o serie de proiecte de planificare urbană, care trebuie să fie aprobate înainte de începerea construirii a noi clădiri. Domeniul construcțiilor e o arie despre care guvernul nu a oferit instrucțiuni exacte. N-a existat un ghid precis care să clarifice dacă muncitorii în construcții ar trebui să continue să muncească, așa că mulți au fost presați de șefi să o facă, ceea ce înseamnă că au fost mai expuși în fața virusului. Acest lucru nu are legătură cu întâlnirea consilierilor de azi, pentru că noile construcții nu ar începe pentru câteva luni. Povestea e, de altfel, cu totul irelevantă pentru că din cauza numeroaselor probleme tehnice de pe Microsoft Teams, întâlnirea nu a mai avut loc. După mai mult de o oră de încercări de a asculta o serie de voci neclare și de a desluși fețe încețoșate, toată conferința s-a anulat fără nicio finanțare sau aprobare.

Miercuri, 29 aprilie

Azi am vorbit cu prietena mea din Glasgow, Rosa, pentru că plănuia să înregistrăm împreună un episod pentru podcastul pe care l-a creat, despre cântece care te fac să plângi. Deși tema podcastului pare foarte potrivită pentru situația mondială actuală și pentru că, personal, plâng îngrijorător de des, în ultima vreme n-am plâns deloc. Nu știu ce spune asta despre mine - dar nu poate fi ceva de bine. Încă nu am selectat melodiile.

Joi, 30 aprilie

Jurnalul meu e haotic și schimbător, îmi pare rău, îmi dau seama că nu includ ce am făcut de fapt în fiecare zi. Dacă înainte aveați o părere proastă despre jurnaliști, mă îndoiesc că jurnalul meu vă va schimba percepția că suntem fie obsedați de noi înșine, fie nu foarte inteligenți, fie insipizi - sau o combinație dintre cele trei. Motivul pentru care n-am vorbit mai mult despre virus sau subiectele despre care am scris pe timp de criză e că ar fi mult prea lung și aș vorbi despre labirinturile politicii britanice, subiecte despre care au scris jurnaliști mult mai pricepuți și inteligenți decât mine și pe care îi găsiți foarte ușor pe internet. Cum ziceam, urăsc să scriu la persoana I, dar am reușit să scriu acest jurnal vorbind doar despre mine, chiar și în mijlocul unei pandemii mondiale. 

Acum, în Liverpool

De când m-am oprit de scris în jurnal, lucrurile s-au schimbat considerabil. Marea Britanie e în mijlocul unui proces complicat de relaxare a carantinei. Aici în Liverpool, acest lucru a iscat neînțelegeri între primar și guvern în legătură cu redeschiderea școlilor din iunie, așa cum ar vrea Prim-ministrul Boris Johnson. Problema e că virusul se răspândește încă destul de rapid în Liverpool, ceea ce îl determină pe primar să refuze să redeschidă școlile. Dezbateri similare au loc cu privire  la deschiderea altor aspecte ale societății și economiei. Eu și Rosa n-am înregistrat încă niciun podcast. Lama a dispărut și nu știu unde. 

Revino în casa din Finsbury Park

Citește capitolul 1: Oana (Londra)

Citește capitolul 3: Evan (Milano)

Citește capitolul 4: Rosa (Glasgow)

Citește capitolul 5: Zoe (Paris)

10 iunie 2020, Publicat în Pandemie /

Text de

  • Nick TyrellNick Tyrell

    Amator împătimit de știri și țigări Marlboro. Din Liverpool.

  • Oana LohanOana Lohan
    Oana Lohan desenează și-și petrece viața pe drumuri. Când nu desenează, face fotografii și scrie. Sau le face pe toate trei în același timp. 

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK