Publicat pe 21 aprilie 2020

În ultimele săptămâni, artiști de peste tot din lume s-au străduit să aducă mesajul #stațiacasă mai aproape de oameni. Murale și graffiti-uri despre lupta cu COVID-19 au apărut în Seoul, Dakar, Londra, Fâșia Gaza, Varșovia ori San Francisco. Până și Banksy și-a postat arta de carantină. În București, Miloš Jovanović, designer grafic, împreună cu două prietene, Dana Canurschi și Mara Miculescu, au creat o serie de postere care încurajează distanțarea socială. „Acasă, acasă e raiul unde ne întoarcem iar”, scrie pe unul dintre ele, inspirat de versurile lui Fuego. Sau „De la mine pân’ la tine sunt doi metri și e bine”. 

Miloš  e un pionier al  underground-ului din București, unde s-a mutat din Serbia, acum vreo douăzeci de ani. Printre altele, pe la începutul anilor 2000, a participat la crearea revistei de artă contemporană Omagiu și a altor publicații alternative, a creat unele dintre primele site-uri-concept de la noi și a fondat Hardcomics, o colecție  de benzi desenate curajoase. 

Acum, Miloš (47 ani) administrează Ciao Miki, un magazin de design online unde vinde propriile creații și altele moșite de el. Pe site găsești, de exemplu, o serie de tricouri cu muzicanți faimoși desenate de Nina, fiica lui de 7 ani, sau dramedia în benzi desenate a Andreei Chirică, 5 Tinder dates (Cinci întâlniri pe Tinder), publicată de Hardcomics. Înainte să înceapă pandemia, Miloš  și gașca lui tocmai lansau în inima Bucureștiului, la Palatul Știrbei, Pariz, un spațiu cultural cu restaurant, bar, galerie și magazin.

În ton cu vremurile, am stat de vorbă cu Miloš pe Skype. Din când în când, el mai băga câte un ochi la postul online de radio pe care tocmai îl lansase din izolare, urmașul Hardisco Radio. Playlistul eclectic (cu indie rock, pop, house/techno, world music, depinde de oră, zi și chef) rulează non-stop și îl găsiți aici (acceptă și dedicații). Și pentru că ceea ce trebuia să fie un interviu de jumătate de oră a devenit o discuție lejeră de o oră jumate, la final găsiți niște comentarii despre carbonara, familia Broccoli, plus niște recomandări de filme. 

Fără semnătură și din solidaritate

Ideea campaniei de conștientizare împotriva răspândirii coronavirusului a venit de la Dana Canurschi, amică a lui Miloš. Apoi s-a alăturat și Mara. Într-o seară de vineri, în timp ce vorbeau pe net, Miloš făcea designul posterelor. A doua zi le-au printat la atelierul interdisciplinar Fabrik și au început să le împrăștie prin oraș. Spune că, mai ales în vremurile astea grele, rolul artistului sau creativului trebuie să treacă de la critică socială și politică, la acțiune directă, civică.

Pentru Miloš, cel mai bun format pentru campanie au fost posterele, pentru că sunt mai vizibile pentru trecători decât insignele. A căutat un font care să semene cu scrisul de mână, ca să-ți transmită că „uite, toată lumea poate să facă asta [campania pentru distanțare socială, n.r.], dar nimeni n-a făcut-o”.

Pentru că locuiește pe Calea Victoriei, Miloš e foarte conectat la ce mișcă prin oraș. În timp ce mulți oameni respectă izolarea, alții sunt nevoiți să lucreze în continuare, cum ar fi curierii. „Stai acasă, comanzi pizza. Și ăștia, săracii, care aduc pizza, ok, câștigă bani, dar toată ziua livrează: de-acolo, acolo, de-acolo, acolo. Nimeni nu vorbește despre ei. Cum sunt doctorii și polițiștii care stau pe stradă, și ei sunt eroi adevărați. Și-am făcut o solidaritate cu ei [curierii], am plecat pe stradă și am pus câteva postere ș-acolo, ș-acolo, ș-acolo”. 

Miloš & co au împânzit zona centrală a Bucureștiului, prin împrejurimile Căii Victoriei și Pieței Amzei, cu mesaje de #staiacasă, cumpără mai puțin și înnebunește-i pe cei dragi în izolare. Apoi, au împărțit afișe și prietenilor, care le-au împrăștiat prin cartierele lor, sau le-au lăsat la brutăria Miez, unde la o pâine primești un poster pentru 10 lei.  

„Deșteaptă-te, române, și stai acasă”

Pe 28 martie, Ministerul de Interne s-a hotărât să difuzeze imnul național la megafoanele cu care poliția și armata ine îndeamnă să stăm în casă, o dedicație pentru cetățenii cuminți. Cu acești DJ-i patriotici în minte, am cam strâmbat un pic din nas la posterul ăsta, care zice „deșteaptă-te, române, și stai acasă”. Dar apoi, când Miloš mi-a vorbit despre afiș, mi-am schimbat părerea. „Dacă traduci asta în engleză, e doar trezește-te și stai acasă. Tu, ca româncă, percepi asta complet diferit. Dacă începe Deșteaptă-te, române, tu ești gata, imnul! Dar dacă o iei mot a mot, începe să aibă mult mai mult sens.” 

Afișul de mai sus, împreună cu alte câteva, se află pe geamurile exterioare ale pieței  agroalimentare de la Amzei. „Când am fost la piața Amzei a fost amuzant, am fost cu o prietenă. (...) Și un paznic, om simplu, [a întrebat]: Păi ce e asta? E ceva cultură? Da, domnu’, cultură. Foarte frumos! Nu e nicio reclamă pentru nimeni, e doar așa. Foarte bine. Așa trebuie! Așa! Vă rog, puneți aici. Și ne-a dat voie să punem [posterele] prin toată piața. (...) L-a sunat pe șef, pe managerul de piață și a zis: Au venit domnii de la cultură!”. 

Scurtă conversație despre auto-izolare 

În carantină, Miloš lucrează de-acasă, face branding și packaging de produs. Spune că momentan pandemia nu-l afectează economic, dar greul o să vină după. Îi e dor de cafele, de mers cu bicicleta și, evident, de oameni. Pentru că izolarea duce la multe preocupări casnice, mai jos găsiți niște anecdote despre mâncare, o rețetă de chilli con carne și niște recomandări de explorat lumea fără să ieși din casă. 

Carbonara: Când i-am spus că am gătit paste carbonara pentru ai mei, Miloš mi-a servit o ipoteză: Conform legendei, carbonara a fost inițial un fel de mâncare pentru mineri, în care se punea mult piper tocmai pentru a ascunde tot praful negru care cădea de pe ei în mâncare. Sigur, asta e doar o teorie, printre multe alte posibilități.

Broccoli: În bucătăriile românești, broccoli e deseori gătit prea mult, până-și pierde gustul. Miloš  și-a adus aminte de familia de producători de filme Broccoli. Doamna Barbara Broccoli e cunoscută în special pentru seria cu James Bond. 

Chilli con carne, rețetă ușoară & „motherfuckin’ cool”, de la Miloš: cârnați speciali cu grăsime mai albă (30 lei/kg, de la Mega), două conserve de fasole, o conservă de roșii Cirio, trei morcovi rași la răzătoare, ceapă, boabe de piper, sare. Post-izolare, mi-a recomandat Piața Obor pentru fasole, „acolo e regatul fasolei”. 

Cât despre filme de văzut cât stăm acasă, recomandările sunt: 

Ascenseur pour l'échafaud, 1958, Franța, regia Louis Malle. 

Miles Davis: Birth of The Cool, 2019, SUA, regia Stanley Nelson. Documentarul e pe Netflix. 

(Miloš)

L'Hypothèse du tableau volé, 1978, Franța, regia Raúl Ruiz. Gratuit pe Youtube aici, cu subtitrări în engleză.  

Funeral Parade of Roses, 1969, Japonia, regia Toshio Matsumoto. Îl găsiți aici cu subtitrări în engleză. 

(Maria) 

O enciclopedie digitală de sisteme de scriere și limbi: Omniglot

Un hackathon estonian împotriva virusului care l-a entuziasmat mult pe Miloš: Hack The Crisis


 

Foto: arhiva personală a lui Miloš Jovanović