Remix / Politică

8 performance-uri absurde cu politicieni români

De Andra Matzal

Publicat pe 20 august 2018

Când vi s-a întâmplat ultima oară să dați de o scenă în care un politician român e surprins - ori se surprinde singur - în exercițiul funcțiunii, și să aveți impresia că logica de care vă folosiți în mod obișnuit nu-i de ajuns ca să cuprindă toate semnificațiile și încărcătura momentului? Să priviți secvența în loop, și totuși să simțiți că ceva esențial vă scapă?

M-am dat personal dat cu capul de limitele interpretării acum vreo lună, când am văzut înregistrarea de mai jos, în care ministrul Agriculturii, Petre Daea, se plimbă de-a dreptul brownian prin porumb și floarea soarelui. Se învârte grăbit printre plante înalte, pipăie frunze și inspectează pământ, mulțumit de ceea ce vede, ca un zeu începător al recoltei, care din propria sforțare ține natura pe linia de plutire. Toată filmarea, pe care a transmis-o live pe pagina lui de Facebook, are mai puțin de 30 de secunde - o frântură eliptică din activitatea energicului oficial, menită să ne liniștească, atâta timp cât cineva veghează & verifică pentru noi. La prima vedere (de fapt și la a doua, și la a treia), mi s-a părut un gest cu totul lipsit de sens. Mi-am dat seama, însă, că poate foloseam un sistem limitat de înțelegere. Că poate ce face Daea în cele 28 de secunde e mai degrabă un performance, care-ar fi mai bine asimilat dacă-l privești cu o anume detașare, ca pe-o formă de artă, nu ca pe-un moment din activitatea unui politician plătit din bani publici să se ocupe de binele cetățenilor. Nici în schema asta a lucrurilor nu mi-a fost prea ușor: să găsești o miză conceptuală în intervențiile politicienilor-„artiști” e o misiune detectivistică. 

În misiunea asta, l-am invitat pe Sebastian Big, pe care teoreticianul Ștefan Tiron îl descrie, printre altele, drept „un alipinist care urcă pe munți ca să monteze tablițele legilor post-Internet”, „sperietoarea artiștilor și galeriilor de succes”, care „pune muzică electronică de calitate în cluburi de noapte și discoteci” și a inaugurat „poezia vaporware (un nou curent)”. Am scormonit prin ultimii ani ai politicii autohtone, după momente emblematice, demne de un repertoriu de performance-uri numai bune de finanțat substanțial în cadrul Centenarului. Consider că am făcut o selecție adecvată, conformă cu viziunea Ministerului Culturii: „Aniversarea Centenarului trebuie să se realizeze printr-o abordare şi viziune integrată şi unitară pe coordonatele unității, coeziunii şi consensului național, în spiritul prețuirii trecutului, valorilor şi tradițiilor naționale, pe plan intern şi internațional, precum şi al creării unor baze solide, fundamentate pentru stimularea şi conturarea direcțiilor de dezvoltare strategică viitoare a României.” L-am rugat pe Sebastian Big să conceapă scurte descrieri pentru cele opt lucrări selectate, pe care vă invităm să le contemplați mai jos:

 

Descrierea lucrării: Replici spațiale sunt transformate prin practici volatile și emergente, deschizând poarta unei priviri adânci înlăuntrul inexactităților propriei noastre existențe.

Autorul lucrării: Petrea Daea, ministrul Agriculturii, 2018

(Sursa: pagina de Facebook a lui Petre Daea)

 

Descrierea lucrării: Ceea ce pornește ca ispită se transformă curând într-o dialectică a speranței, lăsând poate în urmă doar un rest de nihilism, pavând calea pentru șansa unei noi realități.

Autorul lucrării: Nicolae Robu, primarul orașului Timișoara, 2018

(Sursa: pagina de Facebook a lui Nicolae Robu)

 

(până la minutul 1:21)

Descrierea lucrării: Turismul romantic și subculturile vârstei de mijloc provoacă o tensiune între hegemonia ispitei, politicile de gen și cultura reciclării, amestecându-le disonant într-o cacofonie a futilității.

Autorii lucrării: Viorica Dăncilă, premierul României, Petre Daea, ministrul Agriculturii, Marian Oprișan, președintele Consiliului Județean Vrancea, 2018

(Sursa: Recorder.ro)

 

Descrierea lucrării: Esențiala irealitate a universului este reliefată de tirania îmbătrânirii și eticile vegetariene, dând seama de eterna luptă dintre monoculturalitate și multiculturalitate în cadrul programelor TV din timpul zilei.

Autorul lucrării: Ludovic Orban, președintele Partidului Național Liberal, 2017

(Sursa: Inquam Photos / Reuters)

 

Descrierea lucrării: Instrumentele temporale, constituite prin explorarea relației dintre sexualitățile emergente și strigătele galeriilor de fotbal, scriu un epitaf al limitelor epocii noastre.

Autori: Victor Ponta, pe atunci premierul României, și Liviu Dragnea, pe atunci vicepremierul României

(Sursa: Youtube/B1TVChannel)

 

Descrierea lucrării: Forme de viață temporare sunt înghețate în practici pseudo-critice, cântând, fascinate de neîntrerupta divergență a relațiilor, imnuri ale întunericului din viețile noastre.

Autor: Mihai Răzvan Ungureanu, pe atunci președinte al Partidului Forța Civică, ce tocmai fuzionase cu Alianța Creștin-Liberală, 2014

(Sursa: Youtube/Mihai Răzvan Ungureanu)

(până la minutul 4)

Descrierea lucrării: O dorință profundă e coruptă într-un manifest al mântuirii, care îl lasă pe artist dezarmat în fața bastioanelor ultime ale culturii contemporane sclipitoare.

Autor: Mihail Neamțu, pe atunci președinte al mișcării Noua Republică, 2012

(Sursa: Youtube/TimișoaraTV)

 

Descrierea lucrării: Carnavalul lăcomiei e manipulat balansat între complexul militar-industrial și spațiile urbane, într-o oscilație perpetuă a momentului, aducând o atingere sinestezică înțelegerii tradiționale a condiției umane.

Autor: Traian Băsescu, pe atunci președinte al României, 2007

(sursa: Youtube/laurahermani)

20 august 2018, Publicat în Arte / Remix /

Text de

  • Andra MatzalAndra Matzal

    Editor. Jurnalistă multitasking, mamă, navetistă. Mai multe despre Andra, aici. O găsiți la andra@scena9.ro.

     


Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK