Vremea face capricii ca-n mai, dar ai unde să te adăpostești dacă te prinde un dușuleț de primăvară târzie: prin teatre, galerii, săli de cinema sau de conferință. Bașca o Noapte întreagă, Albă, a Muzeelor, în care să (re)iei orașul la pas și să-i descoperi comorile dezgropate de prin arhive și colecții. Pe noi ne găsești săptămâna asta pe aici:

La teatru și iar teatru (Ionuţ)

Spectacolul Eu sunt..., Facultatea de Sociologie, București, marți, 15 mai, ora 15.00

Asociația Actorilor Romi are proiectul „Sasto Vesto”, concentrat pe lipsa de acces a femeilor rome la sistemul public de sănătate și drepturi reproductive. El a fost gândit sub forma unor spectacole de teatru forum care prezintă experiențe reale ale unor persoane de etnie romă pe mai multe teme. Mâine veți putea vedea unul despre relația dintre pacientul rom și medici din clinicile de stat, despre cum accesul la serviciile medicale poate fi un lux pentru categoriile marginale. Spectacolul Eu sunt.. propune un dialog sub forma unor monologuri despre viață și moartă rostite de trei „femei adevărate, cu povești adevărate” - Dana, Katy și Nico/ Profesoara.

Spectacolul În numele tatălui, spațiul Tranzit, București, duminică, 20 mai, și luni, 21 mai

Un spectacol care vorbește despre identitate religioasă și despre asumarea religiei ca dimensiune esențială a vieții private, despre cum interferează ea cu viața intimă, profesională și socială, despre schimbări, acceptări și suferință, despre formare și „zestre culturală”. Totul într-un context în care să fii religios înseamnă, pentru unii, să susții o agendă politică cel puțin controversată. Așa prezintă echipa de creație În numele tatălui, un proiect de teatru documentar bazat pe o cercetare de patru ani, în care au fost adunate povești și istorii personale. Intrarea este liberă, pe bază de rezervare.

La un film cu o fată fermecătoare (Luiza)

Proiecție & lansare Un film cu o fată fermecătoare, marți, 15 mai, sala Eforie a Cinematecii Române (str. Eforie nr. 2), de la ora 19.00

Cam câte ocazii ai să vezi la cinema filmele care au marcat, mai mult sau mai puțin discret, istoria cinematografiei românești? Marți e o ocazie dublă, pentru că se lansează și-un studiu critic, scris de Andrei Gorzo și editat de Societatea Culturală NexT, despre Un film cu o fată fermecătoare, în regia lui Lucian Bratu, după un scenariu de Radu Cosașu.

Mai întâi e proiecția, apoi urmează o discuție cu Gorzo pornind de la film. 150 de broșuri cu studiul vor fi distribuite gratuit spectatorilor.

„Un film intelectualist, cu mult dialog, cu personaje care au meserii, preocupări sau stiluri de viață chic, cu un spirit îndatorat noului val din cinematografia franceză a acelor ani și altor tendințe proaspete, inovatoare, din cinematografiile occidentale ale epocii.” (Andre Gorzo)

Biletul costă 3 lei.

Evenimentul este organizat în cadrul programului de educație cinematografică Education à l'image, ajuns la al zecelea an de activitate.

Margareta Pâslaru și Ștefan Iordache în „Un film cu o fată fermecătoare"

La comicsuri bune și transumanism (Andra)

Piață de comicsuri bune, 19 mai, ora 18:48, Puro & Bio (București)

Dacă-ți place să te lași pe mâna poveștilor unde textul nu-i piua întâi (sau nu e deloc), și să navighezi freestyle prin imagini, sunt puține locurile unde îți poți alimenta pofta asta prin părțile noastre de lume. Așa că musai să dai o tură la Piața de comicsuri organizată de Sefeu Coop, o bandă de artiști români (deși uneori ai putea crede că-s extratereștri) care tot împing granițele teritoriului ocupat de BD. Găsiți acolo expoziție cu lucrări ale unora dintre cei mai buni autori independenți de bandă desenată, dar mai ales le puteți cumpăra printurile, greu de realizat și și mai greu de găsit în restul timpului. Bonus: înghețată de la mama ei.

Conferința „Inteligența artificială, transumanismul și singularitatea”, 16 mai, ora 18, Facultatea de Filosofie a Universității București

Niciun moment nu putea fi mai potrivit pentru a merge la conferințea lui Dan Cautis, professor la Universitatea din Georgetown. Săptămâna trecută, roboata umanoidă Sophia, singura ființă robotică ce a primit vreodată cetățenie, i-a spus în direct Andreei Esca că nu știe bancuri, dar i-a explicat ce-are în cap: „Eu am servere în cutia craniană şi o mulţime de fire, plus o personalitate puternică. Serios, acum. Creierul meu este păstrat într-un cloud pe care-l accesez, iau datele, le analizez şi pot face previziuni. Şi asta, instantaneu”. Cautis va discuta despre convigerile transumaniștilor, din ce în ce mai numeroși, că într-un viitor nu prea îndepărtat vom putea folosi tehnologiile din ce în ce mai avansate pentru a ne autodepăși – biologic și cognitiv.

La muzici și în Icoanei (Ioana)

Stalin’s Playlist, București, New Europe College, miercuri, 16 mai, de la ora 17 la ora 19

Știi ce muzică asculta tătuca Stalin? Te întrebi de ce-ar trebui să știi asta? Păi, pentru că locuiești într-un spațiu cultural influențat intens de Sovietele perioadei staliniste. Miercuri la NEC vine o profă de istoria muzicii care predă la Cambridge, Marina Frolova-Walker, și ne povestește muzica lui Stalin. Ce trebuie să știi, pentru început, e că nimeni n-a mai răspuns pe bune până acum la întrebarea asta – mulți iau de bune ficționalizările din literatura populară. Alții consideră că Premiile Stalin pentru muzicieni reprezentau o prelungire a gusturilor dictatorului. Marina Frolova-Walker e prima care s-a aplecat atent, academic, asupra întrebării „ce muzică asculta, totuși, Iosif Visarionovici?”

Iar dacă nu ajungi miercuri, poți, totuși, să vezi prezentarea susținută de Frolova-Walker la Cambridge, integral, online:

Noapte Albă în District 40, București, Rezidența BRD Scena9, Școala Centrală, CINETIc, Institutul Francez, Librăria Cărturești Verona, sâmbătă, 19 mai, de la ora 20

Zona Icoanei mi-e una dintre cele mai dragi din București - și nu doar pentru că am locuit acolo vreo șase ani. Ci și pentru că, așa cum motivează și comunicatul de lansare a proiectului #district40, remis de A.R.C.E.N., e una dintre zonele cu cel mai mare potențial de exploatare culturală din București. În proiectul ăsta, lansat de scriitoarea Svetlana Cârstean și Edmond Niculușcă (A.R.C.E.N.), și-au dat mâna cinci locuitori din zonă, pentru un program cât o Noapte Albă a Muzeelor, cu ateliere, proiecții, explorări sonore și câte altele. Hai!

Cu 3 milioane (Diana)

Spectacolul 3milioane, Macaz, duminică, 20 mai, de la ora 18 și de la 21

Dacă până acum câțiva ani asociam termenul de familie cu lucruri oarecum inocente gen ciorbe făcute de mama, pachete de la părinți, certuri că nu le place cum te îmbraci, cuvântul familie a devenit tot mai politizat în ultimii ani. De la finalul lui 2015, când s-a început strângerea semnăturilor pentru referendum, e o bătălie continuă asupra acestui termen. Ce e o familie, cine are dreptul să se numească așa, cine nu-l are? Piesa de teatru 3milioane, produsă de compania clujeană Create.Act.Enjoy și regizată de Adina Lazăr, se uită fix la lupta dusă în jurul termenului de familie. Cine a inițiat bătălia, cum afectează asta drepturile persoanelor LGBT, cum își construiesc discursurile cei de la Coaliția pentru Familie și apropiații lor, cum s-au strâns semnăturile pentru referendum? Partea mea preferată e că deși subiectul e al naibii de serios, 3milioane reușește să-l navigheze cu foarte mult umor, dar își păstrează miza investigativă.  

La un festival de poezie și o retrospectivă de film (Vlad

Oare mai avem nevoie de literatură? (conferință), Biblioteca Centrală Universitară Carol I, București, luni, 14 mai, ora 18

În deschiderea Festivalului Internațional de Poezie București (FIPB) 2018, scriitorul portughez António Lobo Antunes va vorbi despre relevanța literaturii în zilele noastre. Conferința va fi urmată de un dialog cu Dinu Flămînd. FIPB 2018, care se desfășoară între 14 și 20 mai, îi are ca invitați speciali pe artista și performera Bonnie Tchien, pe poetul și romancierul maltez Karl Schembri și pe artistul Anne-James Chaton.

Celebrating Agnès Varda, Cinema Elvira Popesco, București, 18-20 mai 

Lui Agnès Varda i se mai zice „bunica Novelle Vague-ului”: e regizoare, scenaristă, editoare, producătoare, face instalații artistice. Am văzut-o de curând în documentarul Faces, Places, alături de artistul frances JR, și m-a impresionat pofta ei de viață și de oameni. La aproape 90 de ani, Varda încă face filme, iar Cinema Elvira Popesco va găzdui, zilele viitoare, o scurtă retrospectivă.



Fotografie principală: Alberto Groșescu, via Facebook/A.R.C.E.N.