Muzică / Romania

Muzică românească nouă de la Coma, Emaa, Killa Fonic, Grimus și alții

De Mihai Tița

Publicat pe 23 decembrie 2021

Gata și ultima listă pe anul ăsta, una destul de bogată în muzică bună, de la pop la hardcore punk, dar și cu alte câteva care nu conving: manierismul Grimus devine obositor, iar remake-ul celor de la Andre la „Noapte de vis” pică în sacul cu mid-life crisis. Ne mai auzim la anu’ și la mulți ani.

Cântecele „Board Games” și „Another Car”, de Alone at Parties

Dinspre Phil Collins (avem printre versuri chiar și un „Against all the odds”, ha!) spre Cigarettes After Sex, cu un refren cam stângaci față de ritmul de altfel melodios și cu un falsetto răgușit deosebit – cam asta e, în mare, de zis despre primul cântec al proiectului Alone at Parties, care orbitează în jurul casei de producție Cirkular din Cluj. Unul cumințel, despre inadaptare, alcool şi niscaiva manie a persecuției: „Are we lost in the other mistakes / Of our fathers and moms? / Looking for answers, / Finding yourself when you’re / Drunk and allowed, / But you’re just messing about”. 

Dacă primul e o înregistrare live, al doilea reprezintă single-ul oficial de debut al proiectului – apare și Adame Wolf, aka Mădălina Gârju, care oferă o sensibilitate în plus. Unul mai coerent, dar și încremenit în stereotipii dream pop. Și aș zice problematic: „First time I saw your face / You were in another car / Stuck at a traffic light / Contemplating suicide”. Hopa, ce contemplăm? Nu vă panicați, băiatu’ rezolvă ca un pocnit din degete: „Insignificant events / That feed our suffering / No longer can / Touch us again”. Mai atenți nițel la banalizările unor noțiuni grele, prieteni.

3/5 ❤

Cântecul „Atât de noi”, de EMAA (fotografie principală, via Facebook)

Emanuela Alexa a ieșit în evidență acum niște ani buni, fiind vocea feminină pe două dintre cântecele populare apărute în urma colaborărilor dintre Deliric și Silent Strike (vezi „Mâine” și „Azi”). La începutul anului trecut scotea primul ei album, Macii înfloresc iarna, iar influența MC-ului din CTC era evidentă (poate și firească). În plus, beaturile trap și versurile melodramatice (cuvinte-cheie: nori, ziduri, ploaie, dor sau, să fie mai clar, chiar „șerpi poetici”) o așezau în peisaj mai degrabă ca o replică feminină idilică & melancolică la Killa Fonic (sau, cu alte cuvinte, una mai sofisticată decât The Motans). 

Toamna asta, însă, fie pentru că nu s-a regăsit acolo, fie pentru că s-a hotărât să păstreze esențialul (aka emoția), dar și pentru că, cel mai probabil, și producătorii Costel Dominteanu și Alexandru Turcu (vezi Alina Eremia sau Ioana Ignat) au îndrumat-o, ce auzim aici e noul ei vibe: aranjament progresiv, mai departe de trap, mult mai aproape de indie, vocea dezinhibată, ba chiar cu un solo de chitară (aici sigur e mâna lui Turcu!). Așa a ieșit, aș zice, cel mai bun cântec al ei (ba chiar unul dintre cele mai bune al anului ăsta) și o schimbare la față oportună și poate chiar mai sinceră decât în trecut.

4/5 ❤

Cântecul „Aurora”, de COMA

Din același sertar melodramatic cu memorabilele „Un semn” sau „Dor”, proaspătul cântec scris de Cătălin Chelemen e așezat de data asta peste tobe digitale și sintetizatoare. Și e despre o dimineață în care te trezești singur (fără o fată pe nume Aurora, cum ar veni. Sau poate fără vreo speranță?): „Dar ce-ai fi râs de infinit / De-ai fi știut cât de mult te-am iubit”. 

4/5 ❤

Cântecul „Moșule, ce tânăr ești”, de André & Iuliana Beregoi

Reinterpretarea unuia dintre cântecele pop iconice românești înlocuiește „tinerelul plin de mister, în ureche cu-n cercel”, cu un bărbat 35+ oarecum blazat, care poartă banalul pulover tricotat în motive de Crăciun și are o pasiune cam geeky pentru kituri arts & crafts din supermarket. Nimic de văzut (sau auzit) aici.

1/5 ❤

Cântecul „Steak”, de Killa Fonic

Ionuț Răducanu pregătește al doilea album pe anul ăsta (despre 2089 am scris la vremea lui aici), gata de ascultat pe platformele de streaming începând cu 17 decembrie, iar ăsta e primul single. Și experimentează din nou, de data asta pe o pastișă funk à la The Internet, plus un video în care nu se ferește să-și arate (din nou) latura sensibilă & autoironică. Altfel, același romantism ghetto chic excelent executat și livrat: „Noi doi fum și foc, / Unu' fără altu' nu se întâmplă deloc. / Poate sună a obsesie clichè stoc, / Dar faci cât toate fostele mele la un loc / Și nu le pun pe alea de la mine la bloc”.

4/5 ❤

Albumul Punk In the Digital Age (Extended), de Cold Brats

Mai exact, e vorba despre o reîmpachetare a cântecelor vechi, completare cu alte două noi („Banana” și „Down by Low”) și lansare la casa de discuri americană Convulse Records. Hardcore punk aprig, crispant („Wake up early in the morning / You don’t even have a dick / Regardless of sex, nothing’s here to stick / And if you want time to pass / Seconds to be thick / Double click this link and enlarge your dick”, pe „Time Thickening Bomb”), acid politic („Sunday morning. Watching TV with my mom / Terminator’s on. Arnie says: I’ll be back / Someone’s knocking at the door / I think it’s the… / It’s the police / Smashing us with their clubs / Hitting us with bats, asking: / Is he back?”, pe „Life, and Nothing More”) și tripant (saxofonul ăla), care te lovește în piept.

5/5 ❤

Cântecul „Excepție”, de Grimus feat. Ana Coman

Undeva între sensibilitatea cinematică de recuzită a unei Lana del Rey („Marea Neagră să ne piardă / Și o pădure de brazi să ardă. / În privirile noastre deodată, Când scoatem armele”) și melodramatism goth („O pereche de mâini / Ascultă de un singur gând, / Fiecare din ele acoperă / Obrazul tău blând”), dar mai ales cu o Ana Coman care salvează, de fapt, toate astea, noul single e suficient de inofensiv și înduioșător încât să țină publicul Grimus captiv propriei zone de confort (până la urmă, se termină cu un solo de chitară în fade out, ca nu cumva să prelungim prea mult vreo încordare).

2/5 ❤

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK