Remix / Multimedia

Spațiul e doar zgomot pe care îl vezi

De Alina Floroi

Publicat pe 24 august 2021

„Spațiul e doar zgomot pe care îl vezi / Space is only noise if you can see” - așa sună versurile unei piese a lui Nicholas Jaar, iar aceasta este esența lucrărilor sinestezice ale Nonotak, un duo artistic format din Noemi Schipfer și Takami Nakamoto, amândoi de origine japoneză. Își au tabăra de bază în Franța și brăzdează lumea în lung și-n lat cu instalațiile lor interactive. Cei doi transformă spații și te transportă într-o lume formată din linii și pulsații de lumină.

I-am cunoscut pe cei de la Nonotak într-o seară în Brașov, când și-au prezentat portofoliul la terasa Agrement și apoi i-am însoțit la instalarea lucrării pe care o prezintă ca headlineri în cadrul Amural 7, ediția de anul acesta a festivalului vizual din oraș (26-29 august). Am cules de la ei câteva ponturi despre cum poți fi un artist inovator la nivel mondial.

Nonotak au venit la Brașov să monteze în cinematograful Popular instalația Daydream, versiunea 5.0. E compusă din 9 cadre, pe care sunt întinse plase translucide albe. Loop-ul video începe cu o serie de linii paralele care se desincronizează, apoi apar niște dreptunghiuri care se fac tot mai mici în adâncime, urmate de un joc de cercuri. Tot ce apare este strict lumină albă, fără nicio concesie făcută culorii. Muzica dramatică cu mult bas susține jocul geometric. E ca și cum te-ai uita în motorul unei nave interstelare.

Noemi Schipfer (Nono) este brunetă, îmbrăcată în negru, iar pe picioare are tatuaje cu flori și plante făcute din linie roșie și neagră. Takami Nakamoto (Tak) este îmbrăcat și el în negru, are o șapcă de baseball și părul drept, cu perciuni în V. Ar putea face parte dintr-o trupă, dar în lumea new media chiar sunt „rock stars”. Sunt instalați pe fotolii și în spatele lor este panorama centrului vechi al Brașovului. Lumina aurie a apusului îi îmbrățișează pe ei și pe cei 20 de geeks veniți să urmărească prezentarea portofoliului lor. „E frumos la voi, unde muntele Tâmpa întâlnește orașul, sunteți norocoși”, ne spun - și mai că s-ar muta de la Paris aici.

Nonotak în acțiune, la Amural

Nonotak se cunoșteau din liceu și au făcut prima lucrare împreună în 2011, în holul unui bloc de locuințe sociale realizat de studioul de arhitectură Bigoni-Mortemard. A fost un mural cu vopsea fosforescentă. Tak lucra ca arhitect, iar Nono făcea ilustrație. „Nonotak” s-a născut din alăturarea numelor lor.

Au avut colaborări comerciale cu Hermes sau Stella McCartney, au fost invitați la cele mai respectate festivaluri de new media și muzică și au fost răsfățați cu premiul Young Guns oferit de Art Directors Club din New York. Cei doi artiști activează la nivel înalt. Și totuși, te cuceresc prin căldură, modestie și pasiunea pentru ceea ce fac.

Ai curaj să accepți provocări

Instalația „Plume”, de Nonotak

Au făcut prima lucrare cu tehnologie în 2013 ca răspuns la un apel lansat de Palais de Tokio, un muzeu din Paris dedicat artei contemporane. Au cumpărat proiectoare și au realizat o instalație la scară mică. Când era gata, au constatat că nu citiseră bine apelul, care se adresa, de fapt, curatorilor și nu artiștilor. Cum rămăseseră pe mână cu o instalație necontractată, au propus-o către mai multe spații, până lucrarea Isotopes a fost acceptată de către Festivalul de mapping de la Geneva. Nu le-a venit să creadă că intraseră în același circuit cu artiști pe care îi admirau, cu o propunere de artă redusă la ceva simplu, pornind de la linii, grile, pătrate, cercuri. „Când formele sunt simple, îți permiți să fii mai creativ cu conținutul, să îl programezi cum vrei tu”, spune Tak.

Colaborează cu alte discipline pentru a crea

Rețeta lor de artă a evoluat în timp, iar efectul este că au fost căutați de toate festivalurile mari de new media, din Australia, până în Mexico, culminând cu cel mai mare dintre ele, Day for Night, din Houston, Texas. Acolo au avut la dispoziție un depozit imens, în care o firmă de construcții a instalat într-o singură zi o structură de țevi. Oamenii din public, care trecea prin spațiu spre concerte precum cel al lui Kendrick Lamar, au scos sunete de uimire când au trecut prin spațiu.

De la muzee, galerii de artă, săli de concerte și depozite imense la temple budiste, Nonotak au experimentat cu spații diferite, pe care le-au recreat cu ajutorul instalațiilor lor.

Învață softuri noi

La început se jucau cu Resolume, un soft de VJ-ing, în care importau clipuri realizate în programul de grafică și efecte vizuale Adobe After Effects. Tak crea muzica în Ableton Live, un soft de producție muzicală, folosit de artiști și live pe scenă. (De altfel, înainte de Nonotak, el fusese într-o trupă de punk, pentru care se ocupa de documentare și promovare.) În timp, la instalațiile lor s-au adăgat și elemente de hardware, precum motoare sau lumini, pe care cei doi le controlează prin Touch Designer prin intermediul unor plăci (PCB) făcute custom pentru ei. Semnalul audio este conectat prin protocol MIDI de semnalul video, astfel că felul în care se aude un sunet, va influența cum se vede. Un sunet repetat cu frecvență mare este sincronizat cu apariția rapidă a unei forme geometrice.

Experimentează cu optica

Cu fiecare instalație pe care au făcut-o, au adus ceva nou față de cele realizate înainte. Au început cu 4 proiectoare pe care le stingeau pe rând. Astfel, ceea ce se vedea era consecutiv alt spațiu, alte personaje, în același cadru, ca în lucrarea Shiro, din care poți să vezi un fragment mai jos. Au descoperit că secretul era să folosească proiectoare „short throw”, care acoperă un unghi deschis și generează deformări interesante. 

Nonotak erau interesați să ajungă la un public larg, cum este cel de la festivalurile de muzică, așa că au adaptat propunerea lor la un singur ecran plat și au evoluat pe scenă ca o trupă de muzică. 

Mergi pe suporturi diferite

Invitați în China, au avut la dispoziție o podea pe fundul unui amfiteatru, unde au creat instalația Moon, pe care puteai călca. „Când ni se dă ocazia să folosim podeaua, suntem fericiți”, zice Nono. Așa au făcut și în 2019 la festivalul autohton de muzică Electric Castle, unde au expus instalația Leap, în castelul Bonțida - despre care li s-a spus că e bântuit.

Instalația „Moon”, de Nonotak
Instalația „Leap”, la Electric Castle (2019)

Joaca a evoluat și în zona de fum și oglinzi, trucuri cunoscute în lumea spectacolului pentru a crea iluzii optice, dar pe care ei le-au adaptat la noile tehnologii. Opt proiectoare aliniate și o încăpere cu ceață au generat gradienți din lumină în Parallels

Foarte puțini au ghicit cum a fost realizată instalația Plume. Câte bare de LED erau de fapt și câte oglinzi?

La cererea galeriilor de artă, Nonotak au produs și „lucrări pe care poți să le iei acasă”, cum spunea amuzată Nono. În New Masks sunt două plăci suprapuse de plexiglas tăiate la laser, în care grafica era desincronizată pentru a amplifica efectul de layere.

Au experimentat și cu lumini pure din leduri sau fascicule laser prin fibră optică. Au construit structuri din lumină cu Levels și s-au înălțat în lucrarea Giants. Au făcut balet cu oglinduțe în Narcisse și au coregrafie de reflectoare stinse în Coma, lucrare criticată de artiștii „de lumină”.

Instalația „Narcisse”
Instalația „Parallels”

„Noi suntem o generație de artiști care nu trebuie să creeze software sau hardware, ele au fost inventate deja, e mai simplu să ne jucăm cu conținutul”, spune Tak în încheierea prezentării de pe terasa Agrement. 

După prezentarea de la Agrement, s-au întors în Cinematograful Popular să finalizeze instalarea documentarea lucrării, etapă care e totdeauna sfântă pentru ei. S-au mișcat rapid în jurul instalației, au curățat cadrul de scaune, de masa de laptop sticle de cola. Au trecut în spatele camerei și au făcut clipuri și fotografii pe care le vor arhia pe site-ul lor. Au încheiat la 7 dimineața filmările.

Să văd prezentarea celor de la Nonotak a fost pentru mine un masterclass de new media, în care am aflat cât de multă muncă și disciplină trebuie să investești ca să îți iasă lucrurile. Una dintre lecțiile majore a fost că e bine să ai flexibilitate și să nu pregătești totul la perfecție de acasă, pentru că locul unde expui s-ar putea să vină cu provocări noi, sub formă de probleme sau oportunități. 

Îmi e greu să îmi închipui unde poți învăța meseria noilor media, în condițiile în care învățământul ține greu pasul vremurilor. Concluzia e că poți face ca Nonotak - să tot înveți și să experimentezi.


Vezi programul complet al Amural 7 aici.


Fotografii: Nonotak, Amural


Prezentarea duoului Nonotak face parte din programul Where ART Thou?#1 creat de Rezidența BRD Scena9 în parteneriat cu festivalul Amural (Brașov) și festivalul Simultan (Timişoara) și cu susținerea rețelei EUNIC București prin Goethe-Institut din București, Forumul Cultural Austriac, Institutul Polonez din București și Ambasada Suediei în România.

Seria întâlnirilor Where ART Thou? cu artiști vizionari din domeniul artelor și tehnologiilor continuă cu prezentările din București susținute de Klaus Obermaier (Austria) în 14 septembrie la Rezidența BRD Scena9 și de Răzvan Pascu (România) în 18 septembrie, în cadrul programului New Regional Cultural Cooperation 2021 (NRCC): Together, we matter și se încheie cu la festivalul Simultan din Timișoara cu Erik Bünger (Suedia) și Ewa Justka (Polonia).

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK