Film / Gopo

Cine o să câștige la Gopo (și cine ar trebui)

De Scena 9

Publicat pe 21 martie 2017

Am rugat trei critici să se joace de-a cine o să câștige și cine ar trebui să câștige la cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, cel mai important eveniment al industriei cinematografice din România. Gala are loc în seara asta, la Teatrul Național din București. Între timp, noi facem pariuri ;)

Alexandra Olivotto

Cel mai bun film

Bacalaureat își dezumanizează personajele ca să arate fiziologia corupției la firul ierbii, dar acest sacrificiu capătă un alt sens dacă iei în calcul proaspăt ieșita la iveală conștiință politică, aceea care a animat protestele. Plus că filmul devine în contextul ăsta un test al conectării comunității cinematografice la mișcarea anticorupție și că, dacă ar lua trofeul, s-ar putea spune că și premiile Gopo sunt politizate, ca surorile mai mari, Oscarul și Palme d'Or... Inimi cicatrizate palpează prea multe bube ale unei perioade încă idealizate de români, deci receptarea lui nu a mers și nu va merge ca unsă. Sieranevada se distinge drept favoritul acestei ediții și pe bună dreptate: reușește să fie un portret dureros de lucid al unei întregi societăți alternând registrul comic cu cel dramatic în același ritm cu ea, dar fără a caricaturiza personajele în niciun moment și fără a le transforma în crochiuri.

Ar trebui să câștige: Sieranevada

Va câștiga: Sieranevada

Cea mai bună regie

Reiau câteva puncte forte ale regiei lui Mungiu: juxtapunerea cadrelor-secvenţă, variate ca lungime, cu dialogul de tip serial american, tensiunea difuză à la Haneke, potenţată prin schimbarea unghiurilor de filmare și în perfect acord cu portretul macro al corupţiei, iar, în ce priveşte planul mediu, sunt executate adevărate variaţiuni. La Puiu, compoziția cadrului e, ca de obicei, extrem de elaborată. Doar că acum ce îți ia ochii la propriu, ți-i confiscă de-a binelea, e mișcarea camerei. E perspectiva tatălui mort, pe care regizorul o compara cu a unui tată care își urmărește copilul care învață să meargă. Doar că aici urmărește tribulațiile unei întregi familii, inclusiv exhumarea unor traume cauzate de el.

Ar trebui să câștige: Fiecare dintre cei doi Cristi

Va câștiga: Cristi Puiu

Cea mai bună imagine

Visceralitatea imaginii lui Barbu Bălășoiu, fluiditatea mișcării camerei, cuplată cu modul în care DOP-ul face față dificultăților inerente spațiului în care s-a filmat, ar trebui să-i livreze acest premiu pe tavă. Din ce povestește Puiu, directorul de imagine a ajuns, fără ca regizorul să-i dea indicații, să-și sincronizeze bătaia inimii cu cele ale actorilor și să fie atât de aproape de ei, încât să roșească de jenă. Oricât de inovator ar fi Andrei Butică și cât de empatic Marius Panduru, imaginea lui Bălășoiu e greu de surclasat. Ce ar putea acționa împotriva lui e conservatorismul votanților la Gopo, care se orientează frecvent spre nume consacrate.

Ar trebui să câștige: Barbu Bălășoiu

Va câștiga: Barbu Bălășoiu

Cea mai bună actriță în rol principal

Dana Dogaru. Are de jucat o formă extrem de ingrată de matriarhat și o face cu brio, tot decojind la personaj.

Cel mai bun actor în rol principal

Aici mă nelămuresc niște absențe: Dragoș Bucur din Câini și, flagrant, Lucian Teodor Rus din Inimi cicatrizate. Debutul lui în lungmetraj e un adevărat tur de forță care merita măcar o nominalizare. Mimi Brănescu tot lucrează cu Cristi Puiu din 2004 încoace, dar Sieranevada a scos ce-i mai bun din amândoi. Veteranul Visu lucrează prima dată cu Bogdan Mirică, însă jocul lui actoricesc demonstrează că a asimilat și rafinat indicația tânărului regizor - „mai conținut”. Ambii actori merită să câștige.

Ar  trebui să câștige: Mimi Brănescu sau Lucian Teodor Rus, dacă era nominalizat

Va câștiga: Gheorghe Visu

Cea mai bună actriță într-un rol secundar

La nicio categorie hegemonia Sieranevada nu e mai evidentă, însă era de așteptat: performanța lui Mimi Brănescu nu era posibilă fără un ensemble cast care îi ține hangul la fiecare pas, arareori găsești un film în care jocul actoricesc să fie, în lipsa unui termen mai bun, atât de aliniat (asta incluzând toată distribuția, indiferent de sex). Tocmai de aceea, e extrem de greu să valorizezi rolurile secundare feminine, dar, fiindcă trebuie, debutul lui Judith State mi-a mers la suflet.

Ar trebui să câştige: Judith State

Va câştiga: Tatiana Iekel

Cel mai bun actor în rol secundar

Foarte dură concurența în această categorie. Ivanov se reinventează pe cât de repede pe cât capătă roluri negative, e un actor care pare că nu se va bate vreodată cu un scenariu, fiindcă poate „pune carne” pe orice îi dai să joace. Dacă nu greșesc eu, Petru Ciubotaru își face debutul în lungmetraj și modul în care un veteran al teatrului se achită de rol e remarcabil. Interpretarea lui Șerban Pavlu mi-a adus aminte de medicii din Moartea domnului Lăzărescu.

Va câştiga: Sorin Medeleni

Imagine din „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu

Cel mai bun documentar

Nu pot să aleg între Doar o răsuflare și Imagini din vis.

Cel mai bun film european

Ar merita (și vreau) să câștige: Un porumbel cugetând pe o ramură

Va câștiga: Toni Erdmann

Filip Standavid

Cel mai bun film

Bacalaureat nu e cel mai convingător dintre filmele lui Mungiu, dar proaspăt revitalizata dezbatere pe tema politicilor anticorupție ar putea să-i aducă niscaiva voturi în plus. Câini are un aer proaspăt și voit în răspăr cu estetica dominantă NCR-ului (Noul Cinema Românesc), el ar putea fi, la limită, „the dark horse”. Două lozuri n-are șanse - nominalizarea la această categorie e deja o performanță pentru el. Inimi cicatrizate a fost văzut de (mult prea) puțină lume și e mai pretențios, mai greu de digerat decât Aferim!. Sieranevada, firește, este favoritul – cel mai tandru-amar și cel mai prietenos dintre filmele lui Puiu.

Ar trebui să câștige: Sieranevada

Va câștiga: Sieranevada

Cea mai bună regie

Mă autodenunț: am votat pentru Radu Jude, pentru că adaptează prozele lui Blecher (servindu-se și de alte surse) cu panaș, cu rigoare și cu foarte bun echilibru între gravitatea impusă de teme și ceea ce omul numește „demonul” care îl invită să vadă „anumite lucruri în latura lor caraghioasă”. Soluțiile pe care le găsește problemelor puse de adaptarea unor texte literare – formatul, intertitlurile, dialogurile livrești, ludicul, pendularea perpetuă între trecut și prezent, libertatea pe care și-o ia de a sublinia apăsat evreitatea/alteritatea personajului -  îl invită mereu pe privitor să ia atitudine, să reacționeze, să participe.

Ar trebui să câștige: Radu Jude

Va câștiga: Cristi Puiu (Premiile Gopo adoră „turul de onoare” al câștigătorului, după cum corect observă Ionuț Mareș)

Cea mai bună imagine

Andrei Butică acționează extrem de eficient cînd vine vorba de a replica mișcările spectaculoase à la FX Network sau HBO în Câini, Marius Panduru, după cum am mai avut ocazia s-o spun, surprinde în Inimi cicatrizate aceleași locuri în momente diferite ale zilei și pictează tablouri radical diferite, dar baletul claustrofob al lui Barbu Bălășoiu din Sieranevada m-a hipnotizat.

Ar trebui să câștige: Barbu Bălășoiu

Va câștiga: Andrei Butică

Cea mai bună actriță în rol principal

Dana Dogaru. Imperială.

Cel mai bun actor în rol principal

Concurență zdravănă: Gheorghe Visu ridică semnificativ Cânii și lasă impresia că „umple ecranul” fără să facă cel mai mic efort, Mimi Brănescu face cel mai bun rol al său de până acum.

Ar  trebui să câștige: Mimi Brănescu

Va câștiga: Gheorghe Visu

Cea mai bună actriță într-un rol secundar

Patru nominalizări, toate meritate, pentru Sieranedava: Ana Ciontea, Cătălina Moga, Judith State și Tatiana Iekel. Li se alătură Viorica Geantă Chelbea, pentru rolul dintr-un film ratat, Miracolul din Tekir. Aș zice că fosta activistă comunistă jucată de Tatiana Iekel oferă suficiente momente de comic relief  –  la premiera de la Cluj le-a mulţumit lui Dumnezeu şi lui Cristi Puiu – încît să fie aproape sigură de biruinţă.

Ar trebui să câştige: Ana Ciontea

Va câştiga: Tatiana Iekel

Cel mai bun actor în rol secundar

Cum se zice pe româneşte „typecast”? Două roluri par rezervate domnului Ivanov – cel de poliţai sau amploaiat alunecos (Poliţist, adjectiv, Poziţia copilului, Bacalaureat, Toni Erdmann) sau omu’ negru (4,3,2, Câini). Pare să fi fost folosit eficient în contre-emploi doar în Crulic – drumul spre dincolo. Ar merita mai multe şanse să-şi expună versatilitatea.

Aș vrea să câştige: Șerban Pavlu

Va câştiga: Vlad Ivanov

Cel mai bun documentar

Am apucat să văd, spre rușinea mea, unul singur dintre filmele nominalizate, așa că mă abțin de la vot la această categorie.

Cel mai bun film european

Ar trebui să câștige: Fiul lui Saul

Va câștiga: Filip Erdmann Standavid

Ionuț Mareș

Cel mai bun film

Va câştiga: Ştiţi ce s-a întâmplat anul trecut, când Aferim! a ras cam tot? Foarte asemănător va fi şi anul acesta cu Sieranevada. Este suficient să amintesc doar de primirea ultra-entuziastă de la TIFF (la prima vizionare în România), când publicul a fost format în bună parte din oameni din cinematografia română şi când s-a aplaudat frenetic (inclusiv la unele secvenţe în timpul proiecţiei), pentru a putea spune că filmul lui Cristi Puiu va câştiga.

Ar trebui să câştige: Sieranevada. Cred că rămâne cel mai ofertant film românesc din 2016: ca motive aş invoca, rapid, mizanscena elaborată şi uşurinţa cu care pendulează între comedie şi dramă, fără a cădea în farsă.

Cea mai bună regie

Va câştiga: Dacă ar fi să ne luăm după premiul de la Cannes, aici ar urma să câştige Cristian Mungiu (vorba aia, dacă l-a premiat Cannes-ul, de ce nu l-ar premia şi românii?). Numai că există un DAR... refuzul lui Mungiu de a fi luat oficial în considerare la aceste premii. Aşa că cel mai probabil va câştiga Puiu, în ideea că dacă Sieranevada e cel mai bun film, atunci are şi cea mai bună regie.

Ar trebui să câştige: Regia lui Mungiu e uşor manieristă. Regia lui Puiu nu mai e atât de radicală ca până acum, deşi nu e la îndemâna oricui coregrafia din Sieranevada. Jude şi-a divizat publicul cu Inimi cicatrizate. Aşa că aş zice că Bogdan Mirică ar merita să câştige, măcar şi pentru pentru felul în care ştie să creeze acea atmosferă de lume damnată prin folosirea peisajelor naturale şi prin mişcările de cameră.

Cel mai bun actor în rol principal

Va câştiga: Pentru că este un moment oportun de a marca o spectaculoasă revenire în atenţia filmului românesc a unui actor cu câteva roluri solide în tinereţe şi pentru că interpretează un personaj atipic, va câştiga Gheorghe Visu, cu rolul din Câini.

Ar trebui să câştige: În Bacalaureat, Adrian Titieni face probabil cel mai complex rol al carierei (şi nu îi e dat oricui să joace în două-trei filme pe an), aşa că ar merita pe deplin să câştige.

Cea mai bună actriţă în rol principal

Va câştiga: Parţial din acelaşi motiv ca la Gheorghe Visu, parţial datorită entuziasmului din jurul Sieranevadei, cred că va câştiga Dana Dogaru.

Ar trebui să câştige: Deşi joacă într-un film cu unele neajunsuri (la a cărui scriere a avut de altfel o mare contribuţie), cred că Alina Grigore ar merita să câştige pentru Ilegitim.

Imagine din filmul „Ilegitim”, în regia lui Adrian Sitaru

Cel mai bun actor într-un rol secundar

Va câştiga: E greu să îl uiţi pe Samir din Câini, aşa că Vlad Ivanov va câştiga (încă o dată).

Ar trebui să câştige: E greu să îl uiţi pe Samir din Câini, aşa că Vlad Ivanov ar trebui să câştige (încă o dată).

Cea mai bună actriţă într-un rol secundar

Va câştiga: Judith State este o apariţie cumva neaşteptată, iar personajul plânge convingător. În plus, ea a fost şi cel mai tare lăudată de Cristi Puiu, aşa că cel mai probabil va câştiga.

Ar trebui să câştige: Ştiu, e subiectiv. Şi poată că plusează puţin cam mult. Însă m-a sedus interpretarea Cătălinei Moga, atât cu tirada din maşină, cât şi cu atât de sugestiva mimică din restul secvenţelor în care apare.

Cea mai bună imagine

Va câştiga: Dificil. Dar pentru ineditul pe care îl aduce, probabil va câştiga Andrei Butică, pentru Câini.

Ar trebui să câştige: Marius Panduru oferă, din nou, ceva neaşteptat – picturalitatea blândă şi aspectul vintage ale imaginii sunt unul din atuurile filmului Inimi cicatrizate.

Cel mai bun documentar

Va câştiga: Foarte greu de prezis, dar cred că va câştiga Imagini din vis: are umor şi un personaj excentric. Este un „feel-good movie”.

Ar trebui să câştige: Datorită premisei ambiţioase şi a mizanscenei care permite o chestionare subtilă a temelor şi a convingerilor personajelor, Doar o răsuflare, de Monica Lăzurean-Gorgan, este cel mai ambiţios film documentar românesc din 2016.

Cel mai bun film european

Va câştiga: Aş spune că va câştiga Toni Erdmann (dacă nu la Globurile de Aur sau la Oscar, atunci măcar la Gopo), pentru că e filmat în România, pentru că actori români şi pentru că Ada Solomon. Şi pentru că e bun.

Ar trebui să câştige: Fiul lui Saul este unul dintre cele mai îndrăzneţe filme nu doar din 2016, ci din ultimii câţiva ani.

21 martie 2017, Publicat în Arte / Film /

Text de

  • Scena 9Scena 9

    Conștiința colectivă de pe Scena9


Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK