Teatru / Independent

Rezidențe teatrale în căutare de tineri artiști

De Andreea Lupu

Publicat pe 10 aprilie 2018

Reactor de creaţie şi experiment - un teatru independent cu multe spectacole pe teme sociale și un spațiu de concerte & expoziţii din Cluj - lansează call-uri pentru rezidențele sale, Fresh Start și Drama 5. Ele sunt adresate tinerilor absolvenți de teatru și-și propun să desprăfuiască scena și să lege oamenii între ei. Am aflat ce înseamnă ele, de ce sunt necesare și cum i-a influențat pe artiști în edițiile trecute:

  • Rezidenţă de creaţie = artişti + idei + spaţiu-laborator + cercetare + mentori + experiment + muncă & pasiune. O astfel de operație are loc la Reactor de creaţie şi experiment din Cluj pe timp de vară, când e cald, linişte şi prilej de stat la umbră cu gândul la teatru. S-a deschis din nou apelul pentru rezidențele Fresh Start și Drama 5 din zona teatrului independent.

  • Cele două programe de rezidențe - Fresh Start și Drama 5 - vin ca reacţie la lipsa opțiunilor de lucru pentru tinerii care termină facultăți de teatru și-i ajută să înnoade legături cu alți oameni din domeniu. Ele sunt și ghiduri de orientare în lumea dură și nesigură a teatrului independent.  

  • Fresh Start a ajuns la a treia ediție și se adresează tuturor absolvenţilor de la facultăţile de profil (secțiile regie, actorie, scenografie, dramaturgie & teatrologie, coregrafie, muzică). Drama 5, și ea la a treia ediţie, e deschisă pentru toţi cei interesaţi de scrierea dramatică, indiferent de vârstă sau de studii. Rezultatul final al ambelor rezidențe este un spectacol de teatru realizat în regim independent, însă scopul lor este să creeze un mediu organizat şi să încurajeze experimentul, cercetarea, colaborarea.

Discuții în cadrul rezidenței Drama 5 2016. Foto: Robert Puteanu
  • Toată luna iulie, rezidenții vor lucra în echipe, alături de regizori, dramaturgi și performeri. Anul trecut, au fost împărţiţi în două echipe: una de teatru documentar, coordonată de regizorul David Schwartz, și una de teatru performativ, aflată sub bagheta regizorului Sinko Ferenc. Anul acesta aduce o echipă mai mare, interdisciplinară și patru direcții de lucru: teatru documentar și teatru performativ (cu aceiaşi mentori din anii trecuți), body performance (cu Paul Dunca) și performance multi-media (cu Alexandru Berceanu). La Drama 5, mentorul celor cinci autori dramatici va fi, la fel ca în ediţiile trecute, dramaturgul Alina Nelega - ea va ține și un workshop de 3 zile în iunie.

  • Ce se întâmplă odată ce se dă startul rezidenţelor? Oana Mardare, coordonator general şi membru al echipei artistice de la Reactor, descrie, pe scurt, etapele: 1. Mentorii își împărtăşesc propria experienţă și le oferă rezidenţilor noţiuni teoretice şi practice. 2. Urmează faza de laborator, în care tinerii artiști experimentează piste diferite în funcţie de subiectele pe care și le aleg şi produc conţinut fără să ştie încă ce va rămâne la final. 3. Mai departe, formulează o idee clară despre produsul final şi încep să lucreze intens la realizarea lui; în această fază, pot avea loc sesiuni de feedback, discuții, întâlniri, vizionări etc. 4. Spectacolul e testat cu publicul într-un cadru intim şi prietenos, pentru a se vedea dacă a fost receptat de spectatori aşa cum și-a dorit creatorul. 5. Pauza activă: rezidenţii Drama 5 au timpul necesar pentru a-şi aduce textele la forma finală, iar cei de la Fresh Start îşi prezintă spectacolele în mai multe oraşe din ţară. 6. La final, dacă spectacolele rezultate din rezidenţa Fresh Start se susţin ca producţii, ele vor fi integrate în noua stagiune a Reactorului. Totodată, patru dintre cele cinci piese scrise la Drama 5 vor fi prezentate sub formă de spectacole-lectură, iar una dintre ele se va monta la Reactor, intrând automat în stagiunea teatrului.

  • Am întrebat doi rezidenți ai edițiilor trecute ce-a însemnat pentru ei experiența asta. Actorul Lucian Rus (25 de ani) a participat la Fresh Start 2017, în echipa de teatru documentar care a făcut Abuz. Mâine plec acasă, în regia Adinei Lazăr. Spectacolul urmăreşte erorile din sistemul judiciar, documentând cazul Danielei Tarău - o femeie închisă pe nedrept aproape doi ani (2001-2002) în urma anchetei defectuoase a unui procuror. Regizoarea Adina Lazăr a aplicat la Fresh Start cu ideea asta după ce a ascultat un podcast despre povestea Danielei Tarău. Spectacolul a fost făcut de echipa din care a făcut parte și Lucian și a necesitat o documentare aprofundată. „Inițial, am avut un training cu [regizorul] David Schwartz în care am învățat despre tehnicile de documentare”, spune Lucian. „Pe urmă, o parte din echipă a fost la București și i-a luat interviu Danielei Tarău care, la rândul ei, ne-a recomandat alți specialiști cu care am discutat. Dintre aceștia, avocatul care a ajutat-o să obțină despăgubirea se regăsește ca personaj în spectacol. De asemenea, i-am cerut Danielei sentințele și alte acte care ne-ar fi putut ajuta. Am mai citit și articole de pe internet despre cazul ei, dar și despre alte cazuri, despre condițiile din închisori și am căutat statistici despre erorile judiciare. Mai mult, am vrut să avem și părerea unui procuror străin de acest caz.” 

Discuții după spectacolul „Abuz. Mâine plec acasă”, realizat la Fresh Start 2017. Foto: Andra Salaoru
  • „Aveam emoții înainte să începem”, spune Lucian, „pentru că nu știam mai nimic despre domeniul juridic. Oamenii fac facultate ca să înțeleagă ce se întâmplă acolo. Mă simțeam nepregătit să abordez un asemenea subiect, iar asta m-a forțat să ies din zona mea de confort și să explorez realități străine. Tot procesul m-a influențat în primul rând ca om, pentru că am fost surprins să aflu câtă nepăsare și neglijență pot exista în această sferă a magistraților și cu câtă ușurință și superioritate pot să decidă destinul unui om fără ca dreptatea să fie de partea lor. Sigur, n-aș vrea să generalizez, plus că am înțeles de la un prieten procuror că, între timp, după reforma sistemului judiciar din 2003, lucrurile s-au mai ameliorat.” Abuz. Mâine plec acasă se joacă la Cluj, la Reactpr de creație și experiment, și la București, la Macaz - Bar Teatru Coop. 

  • Dramaturgul Alexandra Pâzgu (33 de ani) a scris Proteine Fluorescente în prima ediție Drama 5. La finalul rezidenței, piesa a fost montată la Reactor, în regia Letei Popescu (am scris și noi despre spectacol aici). Am întrebat-o pe Alexandra cum arăta o zi obișnuită acolo: „Fiecare zi a fost organizată altfel, în funcție de necesitățile fiecărui text sau proiect. Eu am avut nevoie de o perioadă de documentare, care a durat cam două săptămâni, timp în care seara planificam și organizam ce voi face în zilele următoare, iar ziua făceam activități cu actorii sau experimente de explorare a orașului: de exemplu, într-o zi, am încercat să ne orientăm prin piața Mărăști doar privind în niște oglinzi duble (din acelea mici, rotunde, pe care le au doamnele în poșete). Am mai făcut plimbări și interviuri prin parcuri sau prin cafenele cu diferiți subiecți. În general, toate activitățile le organizam în jurul scrisului. Ultima săptămână a fost diferită, pentru că am folosit mai tot timpul pentru a edita ce aveam deja. Apoi erau perioadele când aveam atelier cu Alina (n.r. - Alina Nelega), când zilele erau foarte bine organizate: workshop de dimineața până seara, cu pauză de prânz petrecută împreună, și eventual un drink după cu colegii.” La final a ieșit piesa Proteine Fluorescente, scrisă ca o cercetare & documentare artistică a Clujului. Cât a participat la Drama 5, Alexandra a fost acceptată la alte două rezidențe, de data asta internaționale, una de 10 luni în Viena și una de 10 zile la Avignon.

Din „Proteine fluorescente”. Foto: Andra Salaoru
  • „Am senzația că în România încă se merge foarte mult pe ideea de hituri, de vedete și de câștigători”, spune ea. „Fiecare text sau spectacol trebuie să fie un hit. Pentru o normalitate și o curățenie deontologică avem nevoie de exercițiu. O practică relevantă se bazează pe experiment, încercări, trial and fails și astea sunt lucruri acceptate și încurajate în rezidențe. Pentru un text genial, e nevoie de 100 sau de 150 de eșecuri, și probabil că în spatele fiecărui autor de succes se află alții 100 sau 1.000 care nu au succes, dar care sedimentează și contribuie la un mediu înfloritor pentru cultură. Rezidențele creează altfel de relații între artiști, te scot din competiția în care te bagă concursurile naționale de dramaturgie și te ajută să te orientezi într-o cartografiere a artei/creației contemporane.”

  • Ce artă se produce în aceste laboratoare? Aici, alegerea le aparține în cea mai mare măsură participanților. La Fresh Start, regizorul, fie singur, fie împreună cu un scenograf, muzician, coregraf sau dramaturg, detaliază în aplicaţie ideea pe care vrea să construiască spectacolul. De cealaltă parte, aplicanţii la Drama 5 trimit un fragment din textul pe care doresc să-l dezvolte în timpul rezidenței. Temele propuse de rezidenţi gravitează de cele mai multe ori în jurul unor aspecte din realitatea imediată şi înclină spre tipuri neconvenţionale de expresie.

Din spectacolul „All Over Your Face”. Foto: Bristena
  • De exemplu, textul câştigător de la Drama 5 2017, Detaşat, de Alexandra Voivozeanu, este un colaj de poveşti ficţionalizate ale muncitorilor români din Germania şi explicații despre sistemul de migrație. Textul Love me tinder, de Kata Győrfi, vorbeşte despre singurătate şi dorinţă, iar Tatăl meu, preotul, scris de Gabi Sandu în 2016, analizează felul în care homosexualitatea poate modifica dinamica dintr-o familie. Să dăm o tură și la Fresh Start: Ziua în care papucii mei şi-au înghiţit limba, spectacolul echipei de teatru performativ din 2017, vorbeşte despre moarte şi vulnerabilitate din perspectiva drumului pe care îl facem zi de zi. All over your face (2016) este un studiu pe tema tinereții, a relațiilor pe care le purtăm cu noi toată viața, iar Docuanimal, produs în acelaşi an, surprinde atitudinea & poziția oamenilor față de animalele pe ca le întâlnim în fiecare zi. Subiectul ales este însă doar un criteriu de departajare în alegerea proiectelor - de care se ocupă mentorii și membrii echipei Reactor.

  • „E important să simțim că artistul rezident e interesat de un demers mai amplu de cercetare pe teritorii mai puțin cunoscute, că e dispus să își asume riscuri, că are curiozități, întrebări, viziuni, că îl preocupă un subiect și că e în căutare de mijloace noi de expresie”, spune Oana Mardare. „Pentru că, dacă e să privim per ansamblu, scopul rezidențelor este să catalizeze un pic mediul artistic și să mai scuture din praful care s-a așezat pe anumite forme fixe.”

Din „Ziua în care papucii mei și-au înghițit limba”. Foto: Bogdan Botaș
  • Deadline-ul pentru înscrieri este 15 aprilie pentru Fresh Start și 4 mai pentru Drama 5 (aici găsiți calendarul de desfăşurare a rezidenţelor). Cazarea este asigurată pentru rezidenții din afara Clujului și se primesc onorarii. „Oferim spațiu. Timp. Sprijin. Ghidare. Atenție. Pentru ca fiecare artist să parcurgă propriul traseu în care, sperăm noi, să descopere ceva ce îl inspiră și îl hrănește”, spune Oana Mardare. „Anul acesta am ales un motto pentru Fresh Start care cred că rezumă destul de bine ce ne dorim să realizăm: Căutarea continuă. Continuă căutarea. Mai  rămâne doar să găsim căutători pasionați. Sau ei să ne găsească.”

Imagine principală: Lecturi work in progress la Drama 5 2016/ Foto: Robert Puteanu

10 aprilie 2018, Publicat în Arte / Teatru /

Text de

  • Andreea LupuAndreea Lupu

    Prietenă cu scrisul, teatrul, dorul de ducă. Defect profesional: despică firul în patru.


Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK