Actual

Scena9 recomandă: săptămâna 7-13 august

de Scena 9, fotografii de Larisa Baltă

Orașele sunt niște cuptoare și oricât de multe lucruri interesante s-ar întâmpla în ele (o proiecție în aer liber cu un film cult al finalului de secol XX - sau o prelegere despre o Academie de muzică a zilelor noastre, de exemplu), redacția recomandă în continuare evadările. Plecăm la festivaluri, la mare, prin preajma Bucureștiului sau ne adăpostim în săli de teatru și film. Important e să stăm la umbră. Ceea ce, desigur, vă dorim și dvs..

Două festivaluri: teatru tânăr și muzică pe moșie, de la Ioana Pelehatăi

IDEO IDEIS 2017, Alexandria, jud. Teleorman, de luni, 7 august, până duminică, 13 august

Ce să cauți la un festival de teatru pentru adolescenți? Oh. Nu e vorba doar despre asta la Ideo Ideis. Într-adevăr, spectacolele de teatru tânăr sunt miezul Ideo Ideis, dar pe lângă asta ai parte de proiecții de film, teatru stradal, spectacole de teatru profesionist – printre care Mal/praxis, r. Bogdan Georgescu), 20 noiembrie (r. Eugen Jebeleanu), Don Juan, după Molière (r. Andrei și Andreea Grosu), Mălăieș în călcăieș (al trupei FRILENSĂR), Un stejar (r. Bobi Pricop, cu Mircea Postelnicu și Marcel Iureș) și Familia fără zahăr, de Mihaela Michailov. Mai există sesiuni de întrebări cu mentorii (Medeea Marinescu, Dorina Chiriac, Vlad Zamfirescu, Ofelia Popii, Șerban Pavlu și Pavel Bartoș) și masterclass-uri cu Claudiu Bleonț și Tudor Chirilă, de care se vor bucura membrii celor nouă trupe participante la festival. Pentru publicul larg, o să mai aibă loc proiecții de film (Ana, mon amour și Sieranevada) și un concert cu Fanfara Transilvania.

De la București la Alexandria sunt 90 de kilometri, pe care poți să-i parcurgi cu un shuttle bus special de festival. Dacă nu știi pe unde să faci turism cultural săptămâna asta, dacă te simți blocat în oraș, dacă vrei să mai ieși din proverbiala bulă, IDEO IDEIS e numai bun să te reîncarce cu un pic de entuziasm tânăr. Unde mai pui că anul ăsta tema e „Pe tine cine te minte?”, iar unul dintre #-urile festivalului e #nobullshit. Despre dezinformare și scepticism, minciuni și căutarea adevărului poți să afli mai multe sămbâtâ seara, de la ora 19, la Seara povestitorilor, cu ONG-iștii de la Funky Citizens, fotograful Cosmin Bumbuț și jurnalista Elena Stancu, artistul Roman Tolici și fotbalistul Bogdan Stelea. Dacă te tentează, de-aici poți să afli mai multe despre festival. Și ca să-ți faci o idee despre treaba asta cu tema, uite ce-au discutat la subiect Elena Calistru de la Funky Citizens și omul de comunicare Vlad Tăușance. Iar mai jos află cine i-a mințit pe scriitorii Svetlana Cârstean și Alex Tocilescu.

Summer Well Festival 2017, Domeniile Știrbey, Buftea, de vineri, 11 august, până luni, 14 august

Glass Animals, Metronomy, Editors, Birdy, Interpol. Un picnic de noapte cu Orchestra Simfonică din București. Cam asta e ordinea în care îmi pare rău după concertele pe care le voi rata la Summer Well anul ăsta. Iar deasupra lor, a tuturor trigger-elor de FOMO, e ea. Alison Mosshart. Alison Mosshart de la The Kills. Minunata Alison Mosshart. Întruchiparea rock’n’roll-ului, Alison Mosshart. Voi să nu faceți ca mine - să suspinați după Alison de prin alte părți ale țării. Să vă luați bilet de-aici, dacă vă țin baierele pungii - și s-o salutați pe A. din partea mea.

Un performance despre depresie, de la Luiza Vasiliu

Între două pastile (r. Cinty Ionescu), MNAC București, joi, 10 august, de la 20.30

Între două pastile a fost un spectacol rar, care s-a jucat de câteva ori la POINT și-apoi din ce în ce mai puțin, deși e fix genul care-ar trebui să se plimbe peste tot prin țară, pentru că pune în discuție, cu o sensibilitate și o inteligență extrem de convingătoare, problema depresiei în România - atitudinile sociale, fricile, presiunea, stigmatul, disperarea.

La MNAC poți vedea un performance multimedia de aproape o oră, bazat pe documentările lui Cinty și „inspirat din istoriile personale ale mai multor persoane din București care suferă de depresie, cu fragmente din interviuri, cu momente filmate şi trăite în spital, cu dramatizarea unei povești reale și cu tehnologii multimedia experimentale”.

Dacă totuși n-ajungi joi, ai la dispoziție o arhivă cu 80 de ore de interviuri și un documentar interactiv disponibil online. A, și interviul pe care l-am făcut cu Cinty anul trecut despre experiența ei cu depresia și felul în care și-a construit documentarea și spectacolul.

Filme la mare, de la Andra Matzal

The Black Sea Film Festival 2017, Vama Veche, 2017, 8-10 august

Mai tot timpul când am fost la mare, se întâmpla să vină seara și să mi se facă un super-chef să văd un film în aer liber, chiar acolo pe plajă - un fel e evadare în evadare. Așa că vestea unui festival de film la Vama Veche pare fix vestea pe care-o așteptam, mai ales că săraca Vamă merita un input cultural mai semnificativ, după toate polemicile și tentativele de salvare din jurul ei. Dacă sunteți zilele-astea la mare, mergeți la film în amfiteatrul „La pescărie”, fiindcă aveți de unde alege: documentare, ficțiune, filme de animație și experimentale, care fac un fel de ocolul lumii pe ecran, din Bahrain și Japonia, până în România și Rusia. Programul complet e de citit aici

Un film despre emanciparea sexuală din URSS, de la Ionuț Dulămiță

„Cercul de film politic” - Pat și sofa, MACAZ - Bar Teatru Coop., București, marți, 8 august, ora 19.30

Barul-cooperativă de pe Calea Moșilor anunță marțea asta un film rusesc diferit de cele ale școlii sovietice de montaj cu care a început seria de proiecții săptămânale „Cercul de film politic”. Pat și sofa (1927), scriu organizatorii, prezintă fără pudoare și preconcepții conviețuirea și relațiile amoroase dintre o femeie plictisită și sufocată de mariajul ei și universul casnic și doi bărbați care o tratează diferit: unul e soțul ei, care se poartă autoritar cu ea, celălalt e un fost tovarăș de-ai lui din război, mult mai atent și curtenitor. Acesta din urmă e găzduit în casa celor doi soți pentru că nu-și găsește unde să stea în Moscova, din cauza lipsei de locuințe. Și ajunge de pe canapeaua ce i-a fost oferită inițial, în pat alături de nevasta prietenului său. Femeia continuă relațiile cu ambii parteneri, iar când rămâne gravidă, cei trei nu știu cine este tatăl. Filmul documentează primii ani de după Revoluția din Octombrie, când au apărut o serie de politici emancipatoare în ceea ce privește relațiile de gen și sexualitatea. Uniunea Sovietică a ușurat legislația privind obținerea divorțului, a promovat măsuri împotriva inegalității de gen și a devenit primul stat modern care a legalizat avortul și a decriminalizat homosexualitatea.

Afișul filmului „Pat și sofa” („Str. Meșceanscaia nr. 3”), r. Abram Room, 1927. Imagine via David Schwartz

Imagine principală de la ediția 2016 a festivalului IDEO IDEIS.

X Revista Scena9