Un spectacol de teatru despre violență domestică, două festivaluri de film clasa-ntâi, o dezbatere despre poezie și acțiune socială, încă una despre cât mai #rezistăm, un marș crucial, o discuție despre adevărurile științei și alte câteva lucruri de neratat, alese pe sprânceană de oamenii Scena9:
 

Un spectacol de teatru și-un festival de filme, de la Luiza

112 - Teatru Beznă, Macaz (Moșilor 106), joi, 19 octombrie, ora 19.00

„În România, sute de femei mor anual ucise de foștii sau actualii parteneri. Echipa spectacolului 112 își propune să afle de ce.”

Spectacolele teatrului Macaz sunt printre preferatele mele. Din pricina autenticității demersului artistic, a economiei de mijloace, a jocului și regiei excelente și a interesului pentru teme dureroase din prezentul românesc. La fel e și 112, un proiect care explorează zona întunecată a violenței împotriva femeilor. Un apartament din București, o femeie care se trezește într-o dimineață și-și găsește pisica decapitată, cheamă poliția pentru că-l bănuiește pe fostul prieten, împotriva căruia avea un ordin de restricție. Apoi așteaptă. Apoi vine poliția și nu face nimic. Doi bărbați care nu cred o femeie. Apoi se deschide o ușă invizibilă și te întorci în timp, acolo unde s-au plantat prima dată rădăcinile disprețului pentru femei. În curtea școlii, în familiei, cu prietenii la un porno. Apoi vine dimineața. Se face liniște.

Mergeți la 112 dacă știți măcar o singură femeie care a fost victima violenței. Luați și-un bărbat de aripă. Când am fost eu, în saltă erau vreo 15 femei și 3 bărbați.

*Una din patru femei din România a fost agresată fizic sau sexual de partenerul său (sursa: Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței împotriva Femeilor)

Les Films de Cannes à Bucarest, toată săptămâna, în mai multe orașe din țară

Aș vrea să mai subliniez încă o dată că festivalul Les Films de Cannes aduce-n oraș (în orașe, pardon, pentru că vine și la Cluj, Sibiu, Arad, Timișoara, Iași, Suceava) cele mai bune filme ale anului. Și nu doar filme, ci și discuții despre starea cinematografelor și politici prin care putem schimba asta, proiecții caritabile pentru cauze bune, întâlniri cu regizorii care au făcut filmele pe care le vezi la festival, match making între tineri actori de la noi și agenți de-afară, stat la povești despre filme seara târziu, la Apollo 111. E genul de eveniment care face din București, măcar pentru câteva zile, orașul ăla deștept pe care-l visează duamna Firea.

Ăsta-i unul dintre filmele pe care de-abia aștept să le văd:

Trailer „You Were Never Really Here” (r. Lynne Ramsay)

Super-documentare și-o dezbatere importantă, de la Andra

Festivalul Internațional de Film Documentar Astra, Sibiu, 16-22 octombrie

Azi începe cel mai bun festival de film documentar din România, și dacă n-ați apucat niciodată în ultimii 23 de ani să mergeți la Sibiu la Astra, anul ăsta e musai s-o faceți. Eu am deja 10 ani la activ de când asociez toamna și cu documentarele, așa că ne vedem acolo. Ca de fiecare dată, selecția de filme e impecabilă, merge atât pe regizori deja clasici, cât și pe new comers, și scanează unele dintre cele mai importante teme la zi. Programul (de parcurs pe îndelete aici) înseamnă 100 de documentare care vorbesc, printre altele, despre familie, identitate, despre tranformările Europei și oameni care merg împotriva curentului, despre maturizare și post-adevăr. Nu doar că, pentru mine, Astra e momentul ăla când mă pun la punct cu starea lumii, ci și cu formele pe care le ia documentarul în ultimii ani –festivalul are o selecție de documentare scurte făcute cu tehnologiile realității virtuale și o selecție de proiecții într-un cinema-dom imersiv. Nu mai zic că-s și filme pentru copii și dezbateri și niște invitați incredibili, cu care ai mereu ocazia să stai de vorbă relaxat despre filmele lor imediat după ce le-ai văzut.

Dezbaterea „Rezistență sau impotență? Ghidul activistului obosit”, Centrul Ceh din București, 17 octombrie, ora 19

Au trecut 9 luni de la protestele din iarnă, societatea civilă nu are câtuși de puțin motive să stea mulțumită în banca ei, dar în același timp nu are nici energia să stea non-stop în stradă, ca să sancționeze guvernul la fiecare abatere. De altfel, toate mișcările importante de protest care s-au construit în ultimii ani prin lume s-au lovit de cam aceleași întrebări: Cum păstrezi momentum-ul la care ajung mobilizările de stradă? Cum ar trebui să arate „rezistența” cetățenilor și cum ar putea să producă schimbări pe bune, nu doar să amendeze clasa politică? E de-ajuns să rămâi pe banca societății civile sau e nevoie să devii politician? etc. Dezbaterea de la Frontline Club, moderată de Andrei Gheorghe și care-i are ca invitați pe jurnalista Oana Dobre-Dimofte, pe tehnnocratul Vlad Voiculescu și pe activistul Cătălin Teniță, pornește tocmai de la întrebări despre cum e posibilă #rezistența asta, înainte să ne blazăm cu toții.

Fotografie de Adi Bulboacă

O carte frumoasă și o conferință despre poezie, de la Ionuț

Lansare Acasă - Cartea, Apolo 111 Barul, București, luni, 16 octombrie, ora 19.00

Un reportaj al Casei Jurnalistului despre Parcul Văcărești s-a transformat într-un film de lungmetraj și într-un efort umanitar de a-i sprijini la școală pe copiii care trăiau în locuințe improvizate în rezervația naturală, izolați în mijlocul Bucureștiului, fără acces la utilități, educație sau medici. Timp de un an, aceștia și-au documentat prin fotografii trecerea de la o viață în sălbăticie la cea de premianți școlari. (Jurnalistul Radu Ciorniciuc, de la Casa Jurnalistului, ne-a povestit aici o parte din experiență). Acum, cele mai puternice fotografii ale lor vor însoți povestea scrisă de Radu Ciorniciuc în proaspătul volum Acasă - Cartea, ce va fi lansat săptămâna asta în cadrul festivalului The Power of Storytelling, organizat de Decât o Revistă.

Lansarea vine la pachet cu o expoziție de fotografie și cu o aplicație de mobil realizată de Augmented Space Agency. Cu ajutorul ei, vizitatorii vor putea urmări secvențe din filmul Acasă, inserate în imaginile din carte și în fotografiile expuse. Profiturile încasate din vânzarea cărții vor merge către organizația care administrează fondurile pentru proiectul social „Acasă”. Aici puteți vedea tot ce-a pregătit noua ediție The Power of Storytelling.

Conferința „Poezie și acțiune socială”, Rezidența BRD Scena9, miercuri, 18 octombrie, ora 19.30

Pornind de la consensul modernității că poezia are o funcție și o acțiune socială, conferința lui Radu Vancu lansează câteva întrebări dificile și provocatoare: „Care e, efectiv și cuantificabil, acțiunea socială a poeziei? Și cum se instilează ea în lume? Cum se transferă (în mod concret!) inefabilul în țesătura cauzală a lumii?”. Răspunsurile vor fi căutate în prezența poetului Radu Vancu, la „Intersecțiile de miercuri” de la Rezidența BRD Scena9.

Știință și un marș pentru iubire, de la Ioana

Pe început de săptămână o să dau și eu o fugă scurtă la Astra FF, pentru că și mie mi se pare în continuare cel mai important festival de documentar din România. Și-aș mai merge și la ce se-ntâmplă mai jos. Dar o să vă fac și o recomandare separată, pentru că e crucial: dacă aveți haine de donat, până pe 20 octombrie puteți să le oferiți copiilor refugiați sau cu statut de solicitant din Afganistan, Irak, Siria, Iran și Cuba, care stau la Centrul de Primire și Cazare a Solicitanților de Azil din București. Vine frigul și au nevoie urgentă de ajutor.

Ce fel de adevăruri ne oferă știința, J’ai Bistrot, București, joi, 19 octombrie, de la ora 19.00

V-am mai recomandat evenimentele prietenilor de la Asociația Română de Filosofie Practică, pentru că sunt exact ce promit a fi: întâlniri relaxate, în context prietenos, în care filosofăm despre „micile (sau marile) noastre obsesii cotidiene: iubire, plăceri și prietenie.” Săptămâna asta stăm de vorbă cu Mihail-Valentin Cernea (sau Mișu, pentru prieteni), despre ce poate și ce nu poate știința să ne spună despre adevăr. Intrarea e moca, în limita a 20 de locuri, cu un mail în prealabil la filocafe@arfp.ro.

Tradiția noastră e iubirea, Piața Universității, București, sâmbătă, 21 octombrie, de la ora 14.00

E toamnă, se numără marșurile. Pentru mine e marșul și săptămâna: după cel pentru siguranța femeilor de weekend-ul trecut, sâmbăta asta ieșim pentru legalizarea parteneriatului civil. Pentru că persoanele LGBT sunt plătitoare de taxe ca toți ceilalți și merită drepturi egale. Pentru că dacă e un slogan în care cred de când mă știu e „None of us are free until all of us are equal.” Pentru că deși homosexualitatea nu mai e pedepsită prin lege de 16 ani în România, vreo 400.000 de cupluri de români n-au, în continuare, aceleași drepturi ca celelalte. Pentru că tu, dacă ești hetero și căsătorit, ai voie să-ți vizitezi soțul/soția bolnavă și internată în spital. Pentru că dacă soțul sau soția ta ar muri, n-ai risca să rămâi pe străzi. Și dintr-o mie de alte motive, care-ar trebui să ne facem să înțelegem că persoanele LGBT au nevoie de egalitate.

Teatru idiș și artă în vreme de război, de la Vlad

Festivalul Internațional de Teatru Idiș - TES FEST, București, până pe 22 octombrie

Sunt 141 de ani de când scriitorul Avram Goldfaden crea la Iași primul teatru de limbă idiș din lume, la Iași. S-a întâmplat, între timp, ca ura revărsată pe-aici să alunge și arta. Apar însă și timide îndreptări și apropieri. Între ele ar fi Festivalul Internațional de Teatru Idiș, ajuns la cea de-a doua ediție. Vin la București trupe de teatru din Israel, SUA, Rusia, Polonia, Germania, Spania, interpreți de muzică klezmer, sunt lansări de carte, workshop-uri și conferințe.   

War Correspondence / Bucharest Art Week 2017, Palatul Stirbey, București, vineri, 20 octombrie, ora 19.00  

Expoziția curatoriată de Humam Alsalim și Nona Șerbănescu pornește de la întrebări cu privire la rolul artistului în vremuri tulburate de un război prelungit în Orientul Mijlociu, cu efecte asupra politicii, culturii și societății în întreaga Europă. Evenimentul e parte din Bucharest Art Week, desfășurat până pe 22 octombrie în mai multe spații din București. 

Foto main: Acasă :: the film