Foto / Brâncuși

„Arta abia începe”. Un tur foto prin cea mai mare expoziție Brâncuși, deschisă la Paris

De Raul Ștef

Publicat pe 30 aprilie 2024

„Brancusi, l'art ne fait que commencer” („Brâncuși, arta abia începe”), deschisă de curând la Centrul Pompidou, este cea mai mare expoziție dedicată până acum sculptorului care a plecat pe jos de la Hobița și s-a oprit la Paris. Vă propunem un scurt tur al expoziției în câteva fotografii. 


 

Expoziția dedicată lui Brâncuși este ultimul mare eveniment organizat de Centrul Pompidou din Paris, una dintre cele mai cunoscute galerii publice din lume, înainte ca acesta să se închidă timp de șase ani, pentru renovare. Retrospectiva aduce la un loc 400 de lucrări din toată lumea, din colecții private și de stat, de la muzee prestigioase precum MOMA, Tate, Guggenheim etc.. Alături de cele 120 de sculpturi create de Brâncuși, sunt expuse la Pompidou fotografii de arhivă, desene, filme, documente și unelte din celebrul atelier al artistului. 

Am intrat de trei ori consecutiv la această expoziție și aș mai fi rămas. Pe fundalul sonor, recunosc în surdină pianul lui Erik Satie și pornesc prin labirintul care-i conduce pe vizitatori prin viața sculptorului, trecând de la încăperi scufundate în întuneric la lumina absolută a zborului. Prima sală este învăluită în alb și expune seria de sculpturi „Cocoșul”: patru lucrări de dimensiuni diferite care simbolizează sunetul crescendo produs de cântecul păsării. Următoarea sală găzduiește „Muza adormită”, iar în sala următoare, pentru a vedea „Ruga”, vizitatorii se apleacă involuntar atât în fața sculpturii, cât și în fața porții din lemn care a fost oferită de România Franței acum aproape un secol. 

„Cocoșul”
„Muza adormită”: „Între anii 1908-1912, Constantin Brâncuși realizează trei versiuni ale portretului baronesei Renee Irana Frachon al cărei salon parizian era frecventat de mulți artiști și poeți. În 1910 „Muza adormită” este realizată în marmură.” Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris
„Rugăciune”: „În 1910, Brâncuși realizează un monument funerar compus dintr-o femeie care se roagă. Un nud fără un braț, detaliu care, spun specialiștii, reflectă influența sculptorului Auguste Rodin, dar și dorința lui Brâncuși de a realiza o lucrare diferită de stilul clasic al sculpturii de la început de sec. XX.” Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris

Următoarele încăperi sunt gândite ca niște capitole. Primul e o invitație în atelierul și în arhiva lui Brâncuși: pe lângă uneltele de lucru, puteți vedea o parte din cele peste 10.000 de documente ale artistului (scrisori, cărți, înregistrări etc.). În sala următoare sunt lucrări sub titlul „Feminin și masculin”. Brâncuși era preocupat de anularea detaliilor care definesc genul, iar căutările lui se opresc cu celebra sculptură „Prințesa X”, care în urmă cu un secol, când a fost expusă la Salonul Independenților, a stârnit discuții aprinse: reprezintă ea o femeie sau un falus?  

„Prințesa X”: „Una din cele mai des întâlnite teme din opera lui Constantin Brâncuși este corpul feminin. Respinsă de la Salonul d’Antin în 1916, Prințesa X, realizată din bronz, este trimisă, în 1920, la Salonul Independenților unde prietenii sculptorului, Picasso și Matisse, au exclamat „Aici este falusul!”. Și de la această expoziție, Prințesa X este interzisă. Primul nume dat sculpturii în 1917 a fost Princess Marie Bonaparte, una dintre muzele lui Brâncuși.” Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris
„Domnișoara Pogany”: „Portretul lui Margit Pogany a fost implicat în multe discuții. Unii au văzut în lucrare un ou fiert tare pe un cub de zahăr, alții finețea unui jad chinezesc. A fost expusă pentru prima oară în 1913 când au apărut reacții critice din întreaga lume. Brâncuși a continuat să lucreze la diferite versiuni ale sculpturii, în marmură și bronz.” Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris

Una din încăperile cele mai impresionante ca scenografie este cea în care „Păsările” lui Brâncuși sunt așezate lângă fereastra galeriei, lăsând impresia că zboară deasupra Parisului din fundal. Pe Brâncuși l-a obsedat tema zborului și de-a lungul a trei decenii a realizat 30 de variante ale „Păsării”.

„Pasărea în văzduh”: „Toată viața m-am gândit la esența zborului. Zborul - ce fericire!,” spunea Brâncuși. „În anii 1920, Constantin Brâncuși lucrează la simplificarea formei Măiastrei, alungind-o, modificându-i forma pentru seria Pasărea în spațiu. Pentru sculptor zborul simboliza visul omului de ași depăși condiția pământeană și de ascede spre spiritualitate. În perioada 1927-1928 Brâncuși are o problemă cu autoritățile vamale americane care nu considerau pasărea sa din bronz ca fiind o operă de artă, deci scutită de taxele vamale, ci o „ustensilă din metal”. Ultima versiune a „păsării” este realizată în 1941 și este o lucrare din bronz, cea mai mare din serie. Comanda venea de la Maharajahul orașului indian, Indore și trebuia să fie expusă într-un templu care însă nu a fost finalizat niciodată. Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris

Capitolul „Fin și brut” face trecerea spre sala „Reflexii și mișcare”. Lucrările de aici au devenit „forme în mișcare”, cum le spunea Brâncuși. Seria următoare, care aduce la un loc lucrări realizate în perioada 1930-1940, e o explorare a formelor animalelor, de la cocoși și lebede, la pești și țestoase. 

Ultima cameră reflectă „Baza cerului”: aici sunt expuse lucrări monumentale, printre care și „Coloana infinitului” în diferite versiuni. 

„Coloana infinitului”: „Natura crează plante care cresc drept de la pământ, aici este coloana mea…Formele ei sunt aceleași de la bază până la vârf, nu are nevoie de piedestal sau bază ca să o susțină…Prietenul meu mi-a spus odată că nu a realizat niciodată cât de frumoasă este grădina lui până când nu a amplasat coloana mea acolo, i-a deschis ochii…pentru asta există artiști…să dezvăluie frumusețea.” Constantin Brâncuși

Am fost unul dintre miile de oameni care vizitează zilnic expoziția lui Brâncuși de la Pompidou. După ce am parcurs-o de trei ori, am pornit spre aeroport cu un amestec de gânduri și emoții pe care mi le-au dat lucrările, grija cu care a fost concepută expoziția până în cele mai mici detalii, dar și câteva întâmplări de acasă, din România. 

Cu opt ani în urmă, tot primăvara, statul român începea o lungă și complicată campanie, în încercarea de a cumpăra sculptura „Cumințenia pământului”. Procesul de achiziție a presupus o colectă publică și înființarea unui Fond Brâncuși, unde românii trebuiau să doneze șase milioane de euro, diferența de cinci, până la prețul lucrării, urmând să fie suportată de statul român. În câteva luni, aproape 100.000 de oameni au donat 1.300.000 euro. Lucrarea nu a fost achiziționată în cele din urmă. „Cumințenia pământului”, rămasă într-o colecție privată, n-a fost expusă la retrospectiva Brâncuși organizată anul trecut la Timișoara, dar e astăzi expusă la Centrul Pompidou, unde o mai puteți vedea până la 1 iulie 2024. Din fericire, Coloana infinitului a supraviețuit la Târgu Jiu, chiar și după ce, în urmă cu 70 de ani, a fost legată cu lanțuri de un tractor care a încercat să o dărâme. „Ținând seama că această coloană prin materialele rezultate din demontarea ei ar putea folosi la alte lucrări edilitare de primă necesitate a orașului Tg. Jiu, vă rugăm a ne da cuvenita aprobare pentru dărâmarea ei, materialele fieroase rezultate putând fi predate  D.C.A. din localitate”, explica Sfatul Popular al orașului Târgu-Jiu într-o solicitare către Ministerul Afacerilor Interne. Noroc cu lanțurile tractorului, care s-au rupt.

„Cumințenia pământului”: „Specialiștii spun că Brâncuși a fost inspirat de imaginea zeiței tahitiene, Oviri (în foto), văzută de sculptor într-o expoziție a lui Paul Gauguin. Sculptura Cumințenia pământului este realizată în piatră și este realizată într-un stil cu influențe egiptene și asiriene. Ambele sculpturi semnifică întoarcerea la Geneză.” Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris
„Sărutul”: „Lucrarea din 1907 face parte dintr-o serie care marchează îndepărtarea lui Brâncuși de orice convenții academice și care culminează în 1938 cu Poarta Sărutului din Târgu Jiu. Sculptura în piatră are influențe cubiste în redarea portretului personajelor. În 1945, când teritoriul României a fost divizat, Brâncuși a realizat ultima versiune a acestei sculpturi simbolizând speranța de reunire. Este una din puținele sale lucrări cu subînțeles politic.” Sursa: Catalogul expoziției „Brancusi, l'art ne fait que que commencer”, deschisă la Centrul Pompidou, Paris
„Primul pas”: „La începutul sec. XX arta africană era o sursă de inspirație pentru mulți artiști parizieni. Brâncuși a fost fascinat de vocabularul și spiritualitatea artei africane după o vizită la Muzeul Etnografic din Trocadero. Primul pas, prima lucrare în lemn a sculptorului a fost inspirată de o figurină din Mali văzută în muzeul din Trocadero. Sculptura a fost văzută pentru prima oară la prima expoziție a lui Brâncuși, de la New York, de la Galeria 291 a fotografului Alfred Stieglitz. Pe lângă sculptură există și nenumărate desene și fotografii pe aceeași temă a figurinei din Mali. În 1916 sculptorul desface lucrarea și îi păstrează doar capul care devine Cap de copil”.
Poartă și bancă de lemn tradițională, în spațiul expoziției de la Pompidou
O parte din atelierul lui Brâncuși de la Paris, reconstituit în cadrul expoziției de la Pompidou

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK