English, please

A curated cross-section of our publication's Romanian language version. Read up on globally noteworthy cultural personalities and societal goings-on in our corner of Eastern Europe.

Familie / Femei

„Mi se spunea că sunt lipsită de valoare”. Cum poate un grup de suport să vindece violența psihologică, o rană deschisă a societății românești

Andra Mureșan

Cătălina Poiană, psihologă și co-coordonatoare a grupului de suport #ȘiEuReușesc din Cluj, dedicat femeilor care ies din relații violente ne explică cum pot fi recunoscute din timp semnele unei relații abuzive, ce efecte are violența psihologică asupra copiilor care cresc în astfel de medii și cum poate un grup de sprijin să devină un colac de salvare într-o societate care încă ignoră profunzimea acestei forme de violență.

Viață&co / Jurnalism

Cum se mai simte jurnalismul?

Andra Matzal, Maria Cucu

Luna asta, vorbim la Scena9 despre jurnalism și crizele lui: extremismul, polarizarea societății, epuizarea tuturor, jurnaliști și public deopotrivă, în fața torentelor de știri, elanul dezinformării înfrățit cu tehnologii din ce în ce mai potente de falsificat realitatea.

Carte / Moldova

Capcanele identității naționale

Scena9

Undeva în Republica Moldova o fată roșcată joacă rolul Uniunii Sovietice în serbarea de la grădiniță. Ani mai târziu, încercă să înțeleagă cine e ea dincolo de apartenența națională.

Carte / SF

TA/ MARIN/ D/

Dragoș C. Costache

Citește o proză scurtă SF dintr-un viitor mult prea apropiat, în care inteligența artificială a preluat în sfârșit controlul, inclusiv asupra unui oltean trist, auto-exilat în Pacific. Marin Bucea din Balș, județul Olt, este personajul central din „Ultra Marin”, un roman coming of (middle) age scris de Dragoș Costache.

Muncă / Protest

„Nu rezolvi un conflict dând afară muzicienii care protestează”. De ce Filarmonica din Sibiu poate crea un precedent periculos

Oana Filip, Andra Matzal

După doi ani de conflict care scindează Filarmonica de Stat din Sibiu, conducerea instituției a decis să desființeze posturile mai multor muzicieni care au criticat-o și au protestat la adresa ei. Scriitorul Radu Vancu și dirijorul Gabriel Bebeșelea arată de ce o astfel de decizie creează un precedent periculos pentru instituții, artiști și public.

Film / Cannes

Corespondență de la Cannes II: Magnificent Obsession

Flavia Dima

E greu să nu vezi marea pană de curent de pe Riviera Franceză ca pe un semn providențial – atât al crizei climaterice și politice și al ierarhiilor puterii (în timp ce orașul a rămas în beznă, festivalul s-a reluat repejor, grație unor generatoare puternice), cât și drept incident care încapsulează perfect sentimentul unei ediții nu slabe, ci în mare parte nicicum din punct de vedere al filmelor.


Tema de gândire

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK